Jövő év júliusától kizárólag olyan új tervezésű személy- és teherautó hozható forgalomba az Európai Unió területén, amelyet a gyártó felszerelt egy új biztonságtechnikai eszközzel, az intelligens sebességszabályozó (ISA) rendszerrel – adta hírül a rendőrség balesetmegelőzési oldala.
Hogy ez az ártatlannak látszó bejelentés mennyire gyökeresen átformálhatja a közlekedést, azt jól jelzi, hogy a hír után pro és kontra máris rengeteg vélemény jelent meg a közösségi médiában. Sokak szerint örülnünk kell, hiszen tudjuk, hogy a közlekedési balesetek jelentős hányada gyorshajtás miatt következik be. Ha az intelligens sebességszabályozó tényleg azt eredményezi majd, hogy azután szépen mindenki beáll a sorba, akkor aranyba foglalhatjuk a nevét.
Mások ugyanakkor arra mutatnak rá, hogy könnyen balesetveszélyes helyzetet eredményezhet, ha kiveszik a döntést a vezető kezéből. Gyakran emlegetik például az előzést, ami óhatatlanul, a megengedett sebesség átlépésével jár. Képzeljük el, hogy a szembejövők sávjában haladó autós milyen helyzetbe kerülne, ha a manőver közben az autó elvenné a gázt, leszabályozná a fordulatszámot.
A rendelet alapján egyelőre nem teljesen világos, hogy sebességtúllépés esetén az új rendszer csak figyelmeztet, netán vissza is tart, és/vagy jelentést tesz a központi adatbázisnak – írja honlapján a Közlekedéstudományi Intézet.
Bízunk benne, hogy az intelligens sebességszabályozó tényleg intelligens lesz, és nem próbálja meg szigorúan betartatni a vezetővel az éppen aktuális tempolimitet
– fogalmaznak.
Az Európai Bizottság a nyár közepén, alig néhány hete fogadta el a rendeletmódosítás szövegét és annak mellékleteit. A tervezet szerint 2024. július 7-től életbe lép az intézkedés második lépcsője is. Onnantól kezdve ugyanis már nemcsak a legújabb konstrukciókat, hanem minden olyan gépjárművet fel kell szerelni az említett eszközzel, amelyet e határidő után hoznak forgalomba.