Antibiotikum nélkül gyógyítja a húgyúti fertőzést az új stratégia

2021. október 21., csütörtök 14:41

A hámsejtek reaktív oxigénnel védekeznek, ami hatékony, de károsítja a szövetet.

A húgyuti fertőzések elleni új terápiás stratégiához vezethet a fertőzés dinamikus folyamatának megismerése. Az eljárás alapja a Washingtoni Egyetem orvosi karán felfedezett mechanizmus, ami az egyik leggyakoribb fertőzést során kiegyensúlyozza a fertőzés elleni választ és a válasz okozta szöveti károsodást.

Az állati modelleken folytatott kísérletek során fedezték fel az NRF2 fehérje jelentőségét az egyensúly fenntartásában. A kutatók dimetil-fumarát (DMF) alkalmazásával sikeresen aktiválták az NRF2-t, ami sikeresen csökkentette a baktérium terhelést és a szöveti károsodást, ez pedig felvetette a DMF gyógyászati alkalmazásának lehetőségét.

A húgyúti fertőzés nem csak gyakori, de tipikusan vissztérő állapot, ami antibiotikum-rezisztens baktériumok megjelenéséhez vezethet ezért komoly orvosi probléma – mondta a Cell Reportsban megjelent kutatás szerzője Indira Mysorekar professzor.

A húgyuti fertőzések 85 százalékát uropatogén E.coli baktérium okozza, ami a hólyag belső falának hámsejtjeire kapaszkodik. Ezek a baktériumok belépnek a hámsejtekbe, ahol szaporodnak. A tanulmányunkban leírtuk hogyan küzdenek a húgyhólyag hámsejtjei a fertőzés ellen miközben megőrzik az integritásukat, ami elengedhetetlen a hólyag rendes működéséhez

– mutatot rá Dr. Chetanchandra S. Joshi, Mysorekar professzor munkatársa.

Mysorekar és Joshi tenyésztett hámsejteket vizsgálva megfigyelte, hogy a fertőzés első óráiban a sejtek reaktív oxigénszármazékokkal védekeztek. Ezek nagyon hatékony, kémiailag aktív anyagok, amik magukat a hámsejteket is károsítják.

Felfedeztük, hogy a reaktív oxigénszármazékok egy ellenválaszt is kiváltottak a hámsejteknél, ez az NRF2, ami minimalizálta az reaktív oxigénszármazékok által okozott károsodást

– magyarázta Joshi.

Az NRF2 fehérje a sejtplazmában található és a KEAP1 fehérjéhez kapcsolódik. Amikor a reaktív oxigén elér egy szintet az NRF2 leválik a KEAP1-ről és a sejtmagba belépve olyan géneket aktivál, amelyek blokkolják a reaktív oxigént és csökkentik a gyulladást. Az egyik aktivált gén aktívan elősegíti a baktériumok eltávolítását a hámsejtekből.

A pikkelysömör és a szklerózis multiplex kezelésére használt DMF sikeresen tompította az immunválaszt, miközben segített a baktériumok eltávolításában.

A húgyúti fertőzések gyakrabban érinti a nőket, akiknél a sorozatos fertőzések gyulladást és hámsérüléseket okoznak, miközben a kezelések sorozatos antibiotikum-kúrái károsítják szervezetük ellenálló képességét.

Mysorekar rámutatott, hogy annak ellenére, hogy még egy sor klinikai kutatásra van szükség a DMF terápiás alkalmazásának bevezetése előtt, az eredményben az a legizgalmasabb, hogy megmutatta, hogy antibiotikumok nélkül is legyőzhető a fertőzés.

(MedicalXpress)