A Zöld busz mintaprojekt részeként Mosonmagyaróváron tesztüzembe állítottak egy elektromos buszt, amelyet november 21-ig lehet kipróbálni. Esztergom után ez a második olyan település, amely nem megyei jogú városként vesz részt a programban.
A kormány célja az, hogy 2030-ra a villamosenergia-termelés kilencven százaléka szén-dioxid-kibocsátásmentesen történjen, 2050-re pedig klímasemleges legyen az ország. Ennek egyik módja az atomerőművi termelési kapacitás növelése, másik a megújuló energiák termelésének növelése, utóbbi esetében a napenergia felhasználásban látják az alternatívát.
A klímasemlegesség eléréséhez fontos a villamos energia használatának növelése a közösségi közlekedésben és a személygépjárművek területén is, mert ez a közlekedési szektor adja az összes magyar kibocsátás húsz százalékát
– mutatott rá az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára. Steiner Attila hangsúlyozta, hogy
a kormány a következő pár évben 36 milliárd forintot szán 1100 elektromos busz beszerzésére.
Mosonmagyaróváron a hazai Kravtex és a cseh SOR konzorciuma által biztosított SOR NS 12 típusú közlekedik, amely a mintaprojektben eddig tesztelt buszok közül a legtöbb utast, több mint százat tud szállítani, emellett kétszáz kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel.
Steiner Attila emlékeztetett, hogy a zöld célok elérése érdekében indította el a kormány a zöld ügyekről szóló online konzultációt, amely november végéig még kitölthető.
Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a mintaprojektnek a szemléletformáló hatása a legjelentősebb, amellett, hogy bemutatják, van alternatívája a tömegközlekedésnek. Mindezek mellett üzemeltetési tapasztalatot szereznek, amely háttérként is szolgál a kormány jövőbeni, elektromobilitással kapcsolatos döntései megalapozására – mondta.