Először találtak neutrínókat a nagy részecskegyorsítóban

2021. november 28., vasárnap 16:40

Egy, a Kaliforniai Egyetem fizikusai által vezetett kutatócsoport a világon először detektált neutrínókat a Genfhez közeli, Nagy Hadronütköztető nevű részecskegyorsítóban – írta meg a phys.org.

Az eredményeket a Physical Review D című folyóiratban publikálták.

Ez előtt a projekt előtt még soha nem detektáltunk neutrínót részecskegyorsítóban. Ez a hatalmas áttörés nagy lépés annak irányába, hogy mélyebben megérthessük ezeket a nehezen megfogható részecskéket és azt, hogy milyen szerepet töltenek be az univerzumban

– mondta el Jonathan Feng, a felfedezésről beszámoló publikáció egyik társszerzője.

A neutrínó a leptonok közé tartozó, könnyű elemi részecskék egyik fajtája. A részecskék világában nem jelentős gravitációt kivéve csak a gyenge kölcsönhatásban vesz részt, az erős kölcsönhatásban nem mutatható ki. Elektromos töltése nincs, semleges (innen a neve is, melynek jelentése olaszul „semlegeske”).

Kísérleti úton azért nagyon nehéz észlelni őket, mert a kimutatás alapja valamely kölcsönhatás. A neutrínó viszont rendkívül közömbös az anyaggal szemben, azaz a kölcsönhatás (ütközési) hatáskeresztmetszete igen kicsi, s egy fényév vastag ólomfalon a neutrínóknak mintegy fele haladna át.