Kiderült, miért ritkább az agytumor asztmásoknál

2021. december 12., vasárnap 10:41

A gyulladást okozó immunválasz mellékhatása.

Kevés jó dolog mondható el a légutak beszűkülésével járó, a légzést megnehezítő betegségről, az asztmáról. Van azért egy jó dolog: az asztmásoknál kisebb eséllyel jelenik meg az agytumor. A Washingtoni Egyetem orvosi karának munkatársai felfedezték, hogy mi ennek az oka.

Mintegy 15 éve figyeltek fel először arra, hogy a különböző gyulladásos megbetegedésektől szenvedőknél, mint az asztma vagy az ekcéma, kevésbé gyakori az agytumor, de nem volt ismert, hogy mi az összefüggés a két elváltozás között.

A Nature Communicationsben megjelent kutatás szerint a jelenség magyarázata a immunrendszer egyik elemét képező úgynevezett T-sejtek viselkedésében keresendő. A T-sejtek viselkedése miatt asztmásoknál gyulladás alakul ki a tüdőben, de ugyanez a mechanizmus magakadályozza a tumorok kifejlődését.

A kísérletek során egy embereket is érintő genetikai rendellenességet, a neurofibromatózist hordozó egereket vizsgáltak, amelyeknél irritáló anyagokkal asztmát váltottak ki. Nem csak azt tudták megállapítani, hogy a kontroll csoportnál kisebb arányban jelent meg az egereknél agytumor, de azt is, hogy ennek oka a T-sejtek által kiválasztott fehérje a dekorin volt.

Kiderült, hogy a dekorin és a koffeinsav-fenetil-észter egyaránt blokkolta a sejteket érő stressz (szabadgyök, nehézfém, vírusok) hatására DNS-átírást és citokin termelést indító NFkappaB nevű fehérjét, ezzel megvédte az egereket a tumorok kialakulásától.

A legizgalmasabb, hogy kimutatható, hogy normális kommunikáció folyik a T-sejtek és az agy sejtjei között. A következő lépés, hogy mindez igaz-e más típusú agytumorokra. Azt is vizsgáljuk, hogy milyen összefüggés van az ekcéma és gyermekköri fertőzések között, mivel ezekben is szerepet játszanak a T-sejtek. Úgy véljük, hogy kommunikáció folyik a T-sejtek és a tumorok fejlődését támogató agyi sejtek között, és lehetőséget jelent okos terápiás módszerekkel beavatkozzunk ebben a folyamatba

– mondta tanulmány szerzője David H. Gutmann, idegsebész és a genetika professzora.

(MedicalXpress)