Aggodalmát fejezte ki az Airbus Americas és a Boeing két nagy amerikai mobilszolgáltató, az AT&T és a Verizon által a repülőterek közelében felállított 5G-s állomások kapcsán. A légi közlekedés két legnagyobb szereplője szerint a C-sávban működő adótornyok veszélyforrást jelenthetnek, ugyanis megzavarhatják a repülőgépeken használt, automata megközelítést segítő rádiós rendszereket, például a magasságmérőket.
Az AT&T és a Verizon licence január 5-én lép hatályba, az Airbus és a Boeing vezetősége közös levélben kérte az amerikai elnököt és kormányt ennek halasztására.
Álláspontjuk szerint az érintett sávokban lehetségesen fellépő interferencia veszélyezteti a járatok biztonságos üzemeltetését,
ez pedig óriási károkat okozhat az amerikai légi közlekedésnek, írja cikkében a HWSW.
A repülőgép-gyártók mellett a nagy amerikai légitársaságok is aggodalmukat fejezték ki. Múlt héten szenátusi meghallgatáson szólalt fel az American, a Delta, a Southwest, valamint a United Airlines képviselője a koronavírus repülésre gyakorolt hatása kapcsán, mellette arra figyelmeztettek, a vélt interferencia miatt új biztonsági protokollokat kell életbe léptetni, ami jelentős járatkéséseket okozhat.
Az említett biztonsági protokollt december elején adta ki az FAA, ez megtiltja a 3,7 és 3,98 GHz közötti frekvencián működő magasságmérők használatát az USA negyven repterének körzetében, amíg nem sikerül dűlőre jutni a mobilszolgáltatókkal a repülőterek közelében található antennák üzemteljesítménye kapcsán. Ez azt jelenti, hogy rossz látási viszonyok mellett a pilótáknak nem tudnak segíteni a műszerek, a landolás során szemükre kell hagyatkozniuk.
Az amerikai szolgáltatók szerint az 5G nem jelent veszélyt a repülés biztonságára, az Airbus és a Boeing szerintük „indokolatlan pánikot kelt tények eltorzításával”. A C-sávban az Egyesült Államokon kívül 39 országban üzemelnek bázisállomások repterek közelében, ezekről eddig egyetlen interferenciával összefüggő esetet nem jelentettek.
A két szolgáltató idén novemberben jelentette be terveit, hogy 2022 januárjával kezdődően 5G bázisokat telepítenének repterek közelébe. Akkor vállalták, hogy a törvényben előírtak szerint járnak el, és amíg az FAA végez a vizsgálataival, 2022 júliusáig extra óvintézkedésekkel fogják végezni a projektet.
Az 5G hálózatokat telepítő szolgáltatók és a légi közlekedés szereplői között nem csak az Egyesült Államokban vannak konfliktusok, Franciaországban például idén februárban elrendelték, hogy az 5G-s mobilokat kapcsolják ki az utasok, nehogy előidézzék a korábban említett interferenciát, erről a Guardian írt.
(Borítókép: SAUL LOEB / AFP)