Sikerült megfigyelni egy csillag halálát

2022. január 7., péntek 20:21

Először láttak szupernóvává váló vörös óriást.

Csillagászoknak először sikerült vörös óriás csillag végét jelentő szupernóva robbanást megfigyelniük. Az eseményt két hawaii távcső – a Hawaii Egyetem Pan-STARRS-szal és a maunakeai W.M.Keck obszervatórium – segítségével figyelték meg a robbanás előtti 130. naptól.

Ez áttörést jelent annak megértésében, hogy mit csinálnak a csillagok haláluk előtt. A pre-szupernova tevékenységet vörös óriásoknál még nem sikerült megfigyelni II típusú szupernóváknál. Először láttunk vörös óriás csillagot felrobbanni!

– mondta az eseményt leíró tanulmány szerzője, Wynn Jacobson-Galán, a Berkeley munkatársa. A megfigyelésről szóló cikket az Astrophysical Journal közölte.

A kutatók elsőként rögzítették a robbanással járó erőteljes felvillanás színképét a Keck spektrométere segítségével. Az adatok alapján a csillagot robbanás idején a belőle származó sűrű anyagfelhő vette körül, amit tavaly nyáron lökött ki magából.

Az SN 2020tlf nevű csillag az NGC5731 galaxisban található, mintegy 120 millió fényév távolságban, tömege a Nap tízszerese volt.

A megfigyelés alapján kiderült, hogy téves az az elképzelés, mely szerint a vörös óriások viszonylag nyugodtak, mielőtt felrobbannak. A nagy energiájú fellobbanásokból kiderült, hogy az ilyen csillagok belseje jelentős változásokon megy keresztül mielőtt összeomlana.

Még több SN 2020tlf-hez hasonló esemény megfigyelése drámaian bővítheti a csillagok fejlődésével kapcsolatos ismeretinket. A megfigyelők és elméleti szakemberek együtt küzdhetnének, hogy megismerjük az óriáscsillagok életének utolsó pillanatait

– mutatott rá Jacobson-Galán.

(Phys.org)