Magyar csillagász fedezte fel az első üstököst 2022-ben, elnevezték róla

2022. január 8., szombat 10:34

Sárneczky Krisztián magyar csillagász az év második napján üstököst fedezett fel, amelyet már el is neveztek róla.

Az immáron C/2022 A1 (Sárneczky) néven számontartott égitest felfedezése nagy szerencsének mondható, mivel az üstökös nagyon gyorsan mozog, ráadásul a Földdel ellentétes irányban kering a Nap körül. Az égitestet január 1-jéről 2-ára virradó éjjel a Piszkéstetői Obszervatórium 60 cm-es Schmidt-teleszkópjával vizsgálódva vette észre Sárneczky Krisztián.

A csillagász egy korábban nem látott ködös foltot vizsgált a Hiúz csillagképben, erről három,104 másodperces expozíciós idejű fotót készített. E felvételek, valamint egyéb mérések alapján vált nyilvánvalóvá számára, hogy egy addig ismeretlen, rendkívül kis méretű üstököst fedezett fel.

24 éve járok Piszkéstetőre, ahol egy éve minden derült éjszaka az eget vizsgálom. Alapvetően földközeli égitesteket, kisbolygókat keresek, de egyáltalán nem bánom, hogy most valami egész mást találtam

– mondta utóbb az RTL-nek a magyar csillagász. Az égitestről a felfedezés óta más csillagászok is felvételeket készítettek már, megerősítve a felfedezést.

Az üstökös egyébként szombat este 21:20 perc körül lesz a legközelebb a Földhöz, akkor a becslések szerint 47,6 millió kilométerre halad majd el bolygónkól.

Ez egy nagyon picike üstökös, a valaha észleltek közül az egyik leghalványabb. Hozzávetőlegesen ötvenezerszer halványabb, mint a szabad szemmel vagy kézi távcsövekkel látható üstökösök. A magja párszor tíz méter átmérőjű lehet – legfeljebb százméteres –, ködössége pedig 6-8000 kilométeres, azaz nagyjából akkora, mint a Mars bolygó

– részletezte Sárneczky Krisztián, aki az is elmondta, hogy az üstökös az eddigi feltételezések szerint most csak egy villámlátogatásra érkezett a Naprendszerbe, és legközelebb évezredek múlva térhet vissza majd bolygónk közelébe.

Ez nem egy gyakran visszatérő üstökös, hosszú a keringési periódusa. Több tízezer, de akár több százezer évbe is telhet, mire újra földközelbe kerül

– magyarázta, hozzátéve: ezen adatok pontosítására további megfigyelésekre lesz szükség a következő hetekben.

Sárneczky Krisztián mindössze a harmadik magyar csillagász, akiről üstököst neveztek el. Utoljára 1986. január 9-én Lovas Miklós fedezett fel egy üstököst Magyarországon, ráadásul ugyanezzel a piszkéstetői 60 cm-es távcsővel. Azt az égitestet 184P/Lovas néven jegyezték be, 2007-ben megközelítette a Földet is.

(Borítókép: A Piszkéstetői Obszervatórium. Fotó: Wikipédia commons)