A deltakron felfedezője szerint evolúciós okai vannak az új törzs létrejöttének

2022. január 10., hétfő 15:48 | aznap frissítve

Nemrég Cipruson azonosították a koronavírus delta- és omikron-variációinak közös mutánsát. Egyes tudósok úgy gondolják, hogy a felfedezés nem több laboratóriumi szennyeződésnél. Az esetet nyilvánosságra hozó kutatócsoport vezetője most cáfolta ezt.

Mint azt megírtuk, Cipruson azonosították a koronavírus egy olyan változatát, amely a delta és az omikron kereszteződéséből születhetett meg. Az új variációnak a deltakron nevet adták.

Egyes tudósok azt állították, hogy ez nem igaz, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik munkatársa pedig egyenesen hamisnak nevezte a megjelent híreket.

A kutatók reakciója azután érkezett, hogy Leondiosz Kosztrikisz, a Ciprusi Egyetem biológiai tudományok professzora elmondta, hogy csapata 25 olyan koronavírus-mintát fedezett fel, amelyek látszólag egyesítik a delta- és az omikron-törzseket.

Sokan úgy vélték, hogy az eredmények annak köszönhetők, hogy a laboratóriumban egyes minták szennyezettek voltak. Leondiosz Kosztrikisz ezek után a Bloombergnek eljuttatott nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az általa azonosított esetek

arra mutatnak, hogy az eredeti törzsre helyeződő evolúciós nyomás miatt jöttek létre ezek a mutációk, nem pedig egy egyszeri újrarendeződés eredményei.

A deltakron gyakrabban fordul elő kórházban ápolt pácienseknél, mint járóbetegeknél, ez pedig kizárja a laboratóriumi szennyezés elméletét, közölte a Ciprusi Egyetem professzora, a Biotechnológiai és Molekuláris Vírustani Laboratórium vezetője.

Ami még ennél is fontosabb, a minták szekvenálását több országban végezték. Ráadásul legalább egy globális adatbázisból származó izraeli szekvencia tartalmazza a deltakron genetikai jellemzőit.

Ezek a tények cáfolják azokat a dokumentációkat nélkülöző állításokat, hogy a deltakron csupán egy technikai hiba eredménye

– írta Kosztrikisz.

A vírusok génjei határozzák meg azt, hogy milyen változásokon mennek át a fehérjék bizonyos körülmények között. Az omikron és a delta mutációi főleg a tüskefehérjéket érintik, amelyekkel az az emberi sejtekhez kapcsolódik. Ezért lehetnek ezek a variánsok fertőzőbbek.

Akkor keletkezhetnek úgynevezett rekombináns vírusok, ha ugyanannak a kórokozónak több variánsa is terjed, mondta el Nick Loman, a Birminghami Egyetem professzora. Véleménye szerint bár a delta és az omikron rekombináns törzsének megjelenése nem lenne teljes meglepetés, a ciprusi felfedezés inkább egy „technikai különlegesség”, ami a vírus genomjának szekvenálásakor lehet érdekes.

Michael Hadjipantela ciprusi egészségügyi miniszter vasárnap azt mondta, hogy az új variáns nem veszélyes, további részleteket pedig a héten fognak elmondani róla.

A mutációt eddig a Cipruson feldolgozott minták közül 25 esetben találták meg. A minták közül tizenegy olyan emberektől származott, akiket a koronavírus miatt már korábban kórházba szállítottak, míg tizennégyet kórházi kezelésen kívül álló személyek mintáiban figyelték meg.

A ciprusi egyetem szakemberei szerint egyelőre nem jelenthető ki, hogy gyorsabban terjed a deltakron, mint más, eddig ismert vírusváltozatok. A szakember azonban sokkal valószínűbbnek tartja azt az elképzelést, hogy ezt a törzset is kiszorítja majd az ettől bizonyítottan fertőzőbb omikron-variáns.

Az új variáns egyelőre még nem kapott tudományos jelölést.

(Borítókép: Christian Ender / Getty Images)