Új dinoszauruszfajt fedeztek fel Argentínában, csak karja nincs

2022. február 20., vasárnap 20:11

Mostanáig ismeretlen dinoszauruszfaj leleteire bukkantak Argentína északi részén. Ez a frissen felfedezett faj a húsevő abeliszauridák (Ábel gyíkjai) családjába tartozhatott.

A Journal of Vertebrate Paleontology című amerikai szaklapban jelent meg a tanulmány, miszerint ez az új dinoszauruszlelet nagyban eltér az Argentínában korábban kiásott, számos abeliszaurida csontvázától. Ez bizonyíték arra, hogy nagyon sokat nem tudunk még a a késő-kréta időszak élővilágáról, mely a dinoszauruszok korának utolsó fázisa volt, a tömeges kihalás előtt.

Ábel legfiatalabb gyíkjai nagyjából 75-65 millió évvel ezelőtt élhettek a koponyarész-kövület leletének vizsgálata alapján. A dinoszauruszok tömeges kipusztulása nagyjából 66 millió évvel ezelőttre tehető. Ennek az újonnan felfedezett fajnak a körülbelül 70 millió éve élt Guemesia Ochai lehetett az őse. Az abeliszauridák leleteit idáig főleg a mai Afrika, Dél-Amerika és India területein találták – írta az MTI. A koponyaleletet Los Blanquitosban ásták elő, Amblayo közelében, Argentína északi részén.

Több száz millió évvel ezelőtt volt a földön egy kontinens, amit ma Gondawa szuperkontinensnek nevezünk. Ezen a hatalmas kontinensen az abeliszauridafajok voltak a csúcsragadozók. Képesek voltak nagy testű áldozataikat mellső lábaik nélkül is leteríteni. Ezeknek a dinoszauruszoknak még a Tirannoszaurusz rexnél is rövidebb karjaik voltak, és úgy tűnik, az evolúció során olyan fajok is kialakulhattak, melyeknek nem is nőtt mellső lábuk, mivel amúgy sem használhatták szinte semmire azokat az apró végtagokat. Legalábbis az új régészeti lelet Argentínából erre utal.

Argentínában ezelőtt érdemben csak a déli részeken találtak abeliszauridaleleteket, az északi területeken csak keveset. Máig az országban 35 Ábel-gyíkfajt azonosítottak.