Rengeteg szén-dioxidot és kormot juttatnak a levegőbe, de van remény.
A Nicosiai Egyetem munkatársai digitális modelleken vizsgálták az űrbe tartó rakéták hatását a Föld légkörére és lesújtó eredményre jutottak. A rakéták üzemanyaga nemcsak önmagában mérgező, de elégetve is rombolja a környezetet.
A rakétafellövések által okozott légköri szennyezés életbe vágó és figyelembe kell venni, hiszen a kereskedelmi célú indítások egyre gyakoribbak lesznek a jövőben
– figyelmeztetett a kutatócsoport.
A tudósok az űrvállalatok rakétáira hívták fel a figyelmet, ami azért indokolt, mert mára a SpaceX Falcon 9-ese a legtöbbet használt amerikai hordozórakéta (bár Muskék hordozója még így is egy nagyságrenddel le van maradva az 1900 fellövéssel vezető Szojuzok mögött).
A Falcon 9 rakétákban jelenleg használt RP-1 motorok üzemanyaga kerozin, amelyből jelentős mennyiségű szén-dioxid és nitrogén-oxid kerül a légkörbe. A SpaceX legújabb motorjai, a Raptor V2-k azonban metán és oxigén keverékével üzemelnek majd, ami jó hatásfokkal ég és nagyon kevés korommal jár.
A kereskedelmi űrhajózás terjedésével a cégek egyre nagyobb hordozórakétákat állítanak üzembe. Ezen a téren az egyik legrosszabb szennyező a Virgin Galactic szilárd hajtóanyagú hibrid eszköze, ami nagy adag kormot és alumínium-oxidot nyom a magas légkörbe.
Szennyezés terén persze nyomába sem érhetnek a szovjet űrprogram felső fokozatainak, ezek az ördög mérge néven emlegetett dimetil-hidrazin üzemanyaggal működtek. A maró és rákkeltő anyag a kazah sztyeppe jelentős területein okozott környezeti katasztrófát.
Az ellenpélda a ciprusi tudósok figyelmeztetéséhez csatlakozó Blue Origin. Jeff Bezos űrcége közleményben hívta fel a figyelmet, hogy rakétájuk a New Shepard hajtóanyaga hidrogén és oxigén, égésterméke pedig víz, vagyis egy különösen drága bárányfelhő.