Két év kihagyás után a Hiventures idén ismét megrendezte a Regional Startup and Innovation Dayt, röviden csak RSID-t, amelynek keretén belül lehetőségünk volt kipróbálni az év egyik legizgalmasabb magyar fejlesztését is.
Aki egy VR-szemüvegen keresztül valaha is belépett már a virtuális valóságba, biztosan emlékszik az élményre, hiszen vagy odáig volt érte, vagy teljesen kiábrándult a technológiából. A YAW VR csapata természetesen az előbbi osztály tagjaira fókuszál egy olyan fejlesztéssel, amely teljesen új szintre emeli a VR-élményt, hiszen székünkbe ülve ténylegesen elmerülhetünk a virtuális valóságban.
A vállalatot még 2017-ben alapította Szigetlaki Zsolt vezérigazgató, Pécskai Balázs műszaki vezető és Szigetlaki Norbert gyártásvezető, akik olyan mozgásszimulátort szerettek volna készíteni, amelyet kompakt méretének és kis súlyának köszönhetően be lehet vinni az emberek otthonába.
Alig egy évvel később, 2018-ban már elő is rukkoltak az első prototípussal – a Yaw1-gyel.
A terméket a Las Vegas-i CES-en mutatták be, majd elindítottak egy Kickstarter-kampányt (a Kickstarter a világ egyik legismertebb közösségi vásárlói oldala, ahol még el nem készült termékeket lehet előre megvásárolni) azzal a tervvel, hogy 150 ezer dollárt gyűjtsenek össze a további fejlesztésekre. A kampány előkészítésére sem idő, sem pénz nem jutott, így nem csoda, hogy meglehetősen rosszul indult, de a sajtó hamarosan felkapta a furcsa szerkezetet, és az emberek elkezdtek a termék iránt érdeklődni. A tervezett 150 ezer helyett végül több mint kétszázezer dollár gyűlt össze a Kickstarteren.
A YAW VR csapata ezek után belefoghatott a tényleges megvalósításba, azonban felmérték, hogy befektetőkre is szükségük lesz. Így találtak rá a magyar kockázatitőke-piac egyik legnagyobb szereplőjére, a Hiventuresre, amely további nyolcszázezer euróval támogatta a termék fejlesztését. 2020-ban az első vásárlók már kézhez is kaphatták a Yaw1-et, Szigetlaki és csapata azonban nem nyugodott, így egyből nekiálltak a Yaw2 fejlesztésének. Az új modell jóval kifinomultabb lett, amely kiküszöbölte az előd összes gyerekbetegségét.
A június 2-án megrendezett RSID-konferencián volt lehetőségünk kipróbálni, és bár a termék korántsem hibátlan, a felvázolt jövőkép meglehetősen ígéretesnek hangzik. Első blikkre a Yaw2 egy már-már hétköznapinak mondható gamerszék látványát kelti némi extrával, beleülve azonban ez hamar megdől, hiszen hasonló élményben biztosan nem lesz részünk egy átlagos székben. A Yaw2 a Yaw SDK-nek köszönhetően kompatibilis a legtöbb VR-headsettel, beleértve a Meta Quest 2-t, a HTC Vive-ot, a Valve Indexet és a Pimaxet is.
A konferencián a széket egy Meta Quest 2-vel és a No Limits 2 című játékkal próbáltuk ki, amely egy hullámvasút-szimulátor, de ezek mellett olyan nagyszabású játékok is optimalizálva lettek rá, mint a Forza Horizon 4, a Microsoft Flight Simulator, a StarWars: Squadrons, a Dirt Rally 2.0 vagy a GTA V – a következő hetekben, hónapokban pedig még több támogatott játék bejelentése várható. A hullámvasutas élményt leginkább talán az ijesztő szóval lehetne leírni, a Yaw2 ugyanis már-már tökéletesen szimulálta a kocsik mozgását, így a szék és a VR-headset együttműködésének köszönhetően teljesen úgy éreztem, mintha valódi hullámvasúton ülnék,
miközben a valóságban csak egy székben ülve forogtam, dülöngéltem előre-hátra és jobbra-balra.
Az egyetlen dolog, ami ebből az élményből hiányzott, az az arcomba csapódó szél érzete volt, ezt leszámítva azonban tényleg döbbenetes volt a szimuláció – egy autós vagy egy repülős játék esetében tehát közel tökéletes lehet a valóságérzet.
Azt persze fontos tisztázni, hogy nem a YAW VR az első olyan vállalat, amely hasonló székek gyártásával foglalkozik, a magyar cég azonban olyan konstrukciót kínál, amely több versenytársnak is komoly fejfájást okoz. Egyrészt a legtöbb szimulációs szék még mindig hatalmas, az ára pedig korántsem esik a megfizethető kategóriába, Szigetlaki Zsolt ügyvezető szavaival élve pedig még sokszor ronda is. Persze vannak olyan versenytársak, akik vagy jól kinéző, vagy kompakt, vagy alacsonyabb árkategóriába sorolható terméket kínálnak, de olyan szimulációs szék, mint a Yaw2, egyelőre nincs a piacon.
Szintén a Yaw2 javára szól, hogy a szék ma már nemcsak játszásra, hanem oktatásra (például pilótaképzés a különböző repülőszimulációs programokkal) és munkavégzésre is remekül használható, hiszen könnyedén egy irodai asztal elé tehető, kényelmi funkcióinak köszönhetően pedig képes gondoskodni arról, hogy az alig észrevehető pozícióváltásokkal soha ne gémberedjen el az ember háta.
A határ a csillagos ég, de gyártani mindig nehéz. Az ügyvezető elmondása szerint amennyi hibát kiküszöbölt a Yaw2 a Yaw1-hez képest, annyi újabb gyártási problémát vetett fel az újabb modell. A konferencián a YAW VR egyik fejlesztője, Bélteky Koppány elárulta, hogy a legtöbb erőforrást a gyártáshoz szükséges új gépek és létesítmények beszerzésére fordítja jelenleg a vállalat, hogy növelni tudják a gyártási kapacitást, és ki tudják elégíteni a Yaw2 szimulátorok iránti egyre nagyobb keresletet – a várakozási idő nemrégiben ugyanis még több mint fél év volt. Az alkatrészek kilencven százaléka egyébként itt, Magyarországon, egész pontosan Tatabányán készül, míg a szoftveres fejlesztés és programozás Budapesten zajlik.
A további tervek között van a föl-le mozgást szimuláló gravity modul kifejlesztése, valamint természetesen az újabb és újabb játékok folyamatos optimalizálása.
A Yaw2-höz már 1530 dolláros (körülbelül 560 ezer forintos) bevezető áron hozzá lehet jutni, ez az ár azonban nem foglalja magában az ülést és az opcionális rotációs platformot sem – ha ezekkel együtt szeretnénk lecsapni a szimulációs székre, legalább 2235 dollárt (körülbelül 815 ezer forintot) kell kifizetnünk az alapmodell esetében. A Yaw2 Pro bevezető ára 2080 dollárról (körülbelül 760 ezer forintról) indul, míg a minden hájjal megkent Yaw2 Arcade-hez alsó hangon 2740 dollárért (körülbelül egymillió forintért) juthatunk hozzá – a szállítás legalább ingyenes.
A tartalmat a Hiventures támogatta.
(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)