Index Vakbarát Hírportál

Ki küld még SMS-t?

2022. június 24., péntek 15:49

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felmérése szerint az SMS-küldési kedv csökken, a mobilhívások száma és a beszélgetések hossza pedig nő.

A lakossági előfizetők 2021-ben 714 millió SMS-t írtak és küldtek ki a mobiljaikkal, 2018-ban azonban ez a szám még meghaladta az egymilliárdot – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pénteken az MTI-vel.

A rövid szöveges üzenetek szerepe azonban nem tűnik el: kiemelt helye van a szolgáltatók ügyfelekkel való kommunikációjában, illetve az online belépési jogosultságok ellenőrzésekor. A közlemény szerint 2018-ban egy átlagos lakossági előfizető havonta 11 SMS-t küldött, 2021-ben azonban már csak nyolcat.

Az NMHH kutatásából kiderült, hogy a számlás előfizetők jóval több SMS-t küldenek, mint a feltöltőkártyás előfizetők, előbbiek tavaly havonta 11 darabot, utóbbiak 3 darabot. Ennek az oka valószínűleg az, hogy a számlás előfizetések meghatározott számú vagy akár korlátlan SMS küldését teszik lehetővé külön forgalmi díj nélkül.

A hatóság a 16 éves és idősebb internetező lakosság körében folytatott kutatása szerint a mobilozók mindössze 7 százaléka küld naponta, magáncélból SMS-t, negyedük hetente vagy havonta, kétharmaduk viszont ennél ritkábban, esetleg soha nem küld így üzenetet.

A chat jellemzően nem váltotta ki az SMS-t

Joggal feltételezhető, hogy az SMS-ek számának csökkenése összefügg az internetes chatprogramok térhódításával, az NMHH szerint azonban a helyzet ennél összetettebb.

A hatóság elemzésében több változó (nem, kor, chathasználat, internetjártasság) együttes hatását vizsgálta. Kiderült, hogy az internethasználat területén a magukat kezdőnek vagy átlagos tudásúnak gondolók körében a chat jellemzően nem váltotta ki az SMS-t, vagyis aki gyakrabban chatel, az kedveli az SMS-t is.

Egyúttal arra is rámutattak, hogy a férfiak gyakrabban küldenek SMS-t, mint a nők, de ebben nem a személyes üzeneteknek, hanem inkább az ügyintézésnek (például a parkolásfizetésnek) van súlya.

Az életkor is hatással van az SMS-küldésre, ám a kapcsolat nem lineáris: a fiatalok gyakran SMS-eznek (és chatelnek), a 30–50 éves középkorosztály kevesebbet, míg 60 év felett ismét nő az SMS-küldés gyakorisága, és ők chatet kevésbé használnak.

Rovatok