Lefújhatják a világ legdrágább aszteroidájának felfedezését

2022. július 19., kedd 05:39

Majdnem egymilliárd dollárt költöttek rá, de nem működik a Psyche-szonda. Elfogyott a NASA türelme.

A Psyche-program független felülvizsgálatát kezdeményezi a NASA, miután a világ egyik legértékesebb aszteroidáját felderítő küldetés indítását folyamatos csúszások miatt 2023 nyarára kellett halasztaniuk szoftverfejlesztési problémák miatt.

A Mars és Jupiter között húzódó aszteroidaövben keringő 16 Psyche kisbolygó egy egykor megsemmisült bolygó magjának vasban, nikkelben és más fémekben gazdag maradványa.

A kincses aszteroidához nem egyszerű eljutni. A Psyche-szonda a SpaceX Falcon Heavy hordozórakétáján indulna el, majd a Marsot megkerülve gravitációs gyorsítás után mintegy három év alatt érné el a célját, ahol 21 hónapig kutatna és küldene fotókat vissza a Földre.

A program nem volt olcsó, a NASA eddig 717 millió dollárt költött rá. A Naprendszert felfedező Discovery-programban 2017 óta épülő Psyche-szondával valószínűleg nincs is komoly probléma, azonban az eszköz repülésvezérlő, navigációs és irányítórendszerét váratlan hibák terhelték és olyan bonyolult lett, hogy a szoftver javítgatása miatt héthetes lemaradásban vannak, és máig nem sikerült tesztpadon ellenőrizni a működését.

Mindez a rendkívül költséges Artemis-program csúszásával együtt már olyan mértékű frusztrációt jelentett, ami meghaladta a NASA tűréshatárát, és a programot a „folytatásról vagy leállításról döntő” bizottság elé küldte, ahol minden lehetőség nyitott, különös tekintettel annak pénzügyi következményeire.

A 15 fős bizottság feladata, hogy megvizsgálja a

munkahelyi kultúrát, kommunikációt, időbeosztást, a technikai és küldetéstervezési kockázatokat.

A testületet a Goddard űrközpont egykori igazgatója és a Lockheed Martin volt ügyvezető alelnöke, Tom Young vezeti majd. A program tehát veszélyes lejtőre került, hogy innen roncstelepre, vagy inkább Dagobert bácsi aranypénzes medencéjéhez vezet az út, várhatóan szeptemberben derül majd ki.

(Futurism.com, Space.com)