Zakatol, fékez, és szén-dioxid-semleges.
Óriási létesítmények helyett vasútra csatlakozva tenné hatékonyabbá a légköri széndioxid kivonását az ötlet megvalósítására alapított amerikai cég, a CO2Rail.
Mint ismert a földi éghajlatváltozás okozta globális felmelegedés egyik fő okának az emberi civilizációt és a széndioxid kibocsátás növekedését tekintik és nemzetközi egyezmények. Az ENSZ által 2015-ben létrehozott párizsi klímaegyezmény fő vállalása, hogy gátat vessen a felmelegedésnek az üvegház gázok kibocsátásának csökkentésével.
A zöld támogatásokat és a légköri széndioxidot egyszerre felszívó terraformáló létesítmények egyik nagy problémája, hogy a közvetlen kivonás műveletéhez energiaigényes ventillátorokkal kell mozgatni a levegőt. A CO2Rail munkatársai olyan energiával oldják meg ezt a problémát, ami egyébként elveszne: a vasúti szerelvények mozgási energiájával.
A széndioxid kivonását egy különleges vasúti kocsi végezné, amelyre jókora légbeömlő nyílásokat építenének. A levegő a szerelvény mozgása nyomán jutna a kocsi belseje, egy széndioxid-megkötő folyadékot tartalmazó tartályhoz, majd széndioxid szegényen távozna a kocsi hátulján.
Tizenkét óránként, tankoláskor vagy műszakváltáskor a fedélzeti CO2 tartályt leengedjük egy tartálykocsiba az állomáson. Amikor elegendő mennyiségű folyadék összegyűlik, egy nagy vonattá állítjuk össze, ami akár tízezer tonna széndioxidot szállíthat a geológiai semlegesítő helyekre
– vázolta a cég alapítója Eric Bachman az Interesting Engineeringnek.
A széndioxid megkötő rendszer működtetéséhez napelemekből és regeneratív fékezésből nyerné az energiát. Utóbbi ugyanazon az elven termelne fékezéskor energiát, mint az elektromos autóknál. A hagyományos vasúti fékezés során a fékek súrlódással hőt termelnek.
Minden teljes fékezés annyi energiát termel, ami 20 háztartás napi fogyasztásának felel meg. Tehát nem triviális energiamennyiségről beszélünk
– mutatott rá Bachman. A cég Princetonról, MIT-ről, Sheffieldi- és Torontói Egyetemről érkező munkatársai szerint egy ilyen vasúti kocsi évente 6000 tonna széndioxidot vonhatna ki a légkörből.
Az ötlet további előnye, hogy nem kell hozzá telek és engedélyeztetés, mint egy statikus széndioxid-malomhoz – a vasúti infrastruktúra már adott. Az energiatakarékos működés nem csak gazdaságos, de pénzügyileg is vonzó lehet. Egy tonna széndioxid megkötése 50 dollárba kerülne.
A Torontói Egyetem professzora Geoffrey Ozin annyira optimista volt, hogy szerinte a CO2Rail válhat az első gigatonnás kapacitású közvetlen széndioxid megkötő vállalkozássá.
A cég munkatársai olyan különleges kocsin is dolgoznak, amelyek a dízelmozdonyok által kibocsátott füstöt semlegesítik, ha ezt sikerül megoldani, a vasút válhat az első széndioxidsemleges teherszállító eszközzé.