A közhiedelemmel ellentétben nem a repülőgép működésére lehet hatással a levegőben bekapcsolva hagyott telefon, hanem sokkal inkább a földön okozhat felfordulást, ha nem nyomjuk készülékeinket repülőgépes üzemmódba az utazásunk során.
Aki már ült repülőn, jól tudja, hogy a gép felszállása előtt az utaskísérők minden utast figyelmeztetnek arra, hogy kapcsolják ki vagy állítsák repülőgépes üzemmódba készülékeiket – így a jeladásra és -vételre alkalmas telefonokat, számítógépeket, tableteket is.
Ugyan mindig vannak olyanok, akik ezt figyelmen kívül hagyják, korántsem érdemes ezzel hazardírozni. A köztudatban az él, hogy a telefonok jelei megzavarhatják a gép elektronikus berendezéseinek működését, azonban a tévhitekkel ellentétben ennek bizony más oka van. De miért kell akkor a telefonunkat repülőgépes üzemmódba kapcsolni?
Sokat fejlődött a technika
A légi közlekedés navigációja és kommunikációja rádiószolgáltatásokon alapul, amelyeket az 1920-as évek óta próbálnak összehangolni az interferencia minimalizálása érdekében.
A jelenleg használt digitális technológia azonban már sokkal fejlettebb, mint néhány régebbi analóg technológia, ami nagy áttörést jelentett, ugyanis a korábban végzett kutatások kimutatták, hogy az elektronikai eszközeink ugyanazon a frekvenciasávon belül tudnak kibocsátani jelet, mint a repülőgép kommunikációs és navigációs rendszerei, ami úgynevezett elektromágneses interferenciát kelthet.
1992-ben azonban az Egyesült Államok Szövetségi Légi Közlekedési Hatósága és a Boeing egy független tanulmányban felülvizsgálta az elektronikus eszközök használatát a repülőgépeken, és nem találtak problémát ezen eszközökkel a repülés kritikus szakaszaiban – így fel- és leszállás közben sem.
Az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága emiatt elkezdett frekvenciasávokat létrehozni különböző felhasználási célokra – például mobiltelefonokhoz vagy a repülőgép-navigációhoz –, hogy azok ne zavarják egymást. A kormányok és repülési vállalatok szerte a világon ugyanezeket a stratégiákat és irányelveket dolgozták ki a légi közlekedéssel kapcsolatos problémák megelőzésére is – így állítólag a repülőgépes üzemmód bekapcsolása nélkül sem jelentünk veszélyt már a repülőkre.
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy akkor mégis miért van szükség a repülőgépes üzemmód bekapcsolására. Talán meglepő, de a problémát nem a levegőben, hanem a földön kell keresni, itt ugyanis könnyedén felléphet interferencia, ha az utasok többsége a repülés alatt a hálózaton marad – írja a The Conversation.
A vezeték nélküli hálózatokat ugyanis több torony köti össze, a hálózatok pedig túlterheltté válhatnak, ha az adott földi adótorony felett repülő utasok mind a telefonjukat nyomkodják. Csak hogy számokban is érzékelhető legyen a téma fontossága: a repülőn utazók száma 2021-ben meghaladta a 2,2 milliárdot, és ez csak a fele a 2019-es, pandémia előtti utasszámnak.
Ami a mobilhálózatokat illeti, az elmúlt évek legnagyobb változása az új szabványra való átállás volt. A jelenlegi 5G vezeték nélküli hálózatok – amelyek a nagyobb sebességű adatátvitel miatt voltak szükségesek – sokak körében aggodalmat keltenek a légi közlekedési ágazatban.
Nem ok nélkül, az ágazat ugyanis felhívta a figyelmet arra, hogy
az 5G-hálózat sávszélessége nagyon közel áll a repülési sávszélességhez, ami interferenciát okozhat a repülőterek közelében lévő, a repülőgépek leszállását segítő navigációs rendszerekben és tornyokban.
Emiatt többek között az ausztrál és az amerikai repülőterek üzemeltetői is repülésbiztonsági résektől tartanak az 5G bevezetésével kapcsolatban, azonban úgy tűnik, hogy az Európai Unióban ilyen problémák egyelőre nincsenek. Akárhogy is van, a szakmabeliek szerint megfontolandó a mobiltelefon-használat korlátozása a repülőgépeken, amíg az 5G körüli problémákat nem sikerül százszázalékosan tisztázni.
A legtöbb nem fapados légitársaság ma már ingyenes wifiszolgáltatást biztosít ügyfeleinek, így azon keresztül az utasok biztonságosan használhatják a készülékeiket a repülés ideje alatt. Ez ugyan a repülőn utazók számára hatalmas kényelmet és könnyebbséget jelenthet, nincsen mindenki elragadtatva a technikai vívmánytól.
A légiutas-kísérők számára ugyanis meglehetősen komoly fejfájást okozhat, ha minden esetben meg kellene várniuk a „Kérnek egy italt?” kérdéssel azt, amíg az utas éppen befejezi a hívást vagy videótelefonálást, vagy hajlandó végre felnézni a telefonjából. Egy körülbelül 150-200 utast szállító gépen így a szolgáltatások teljesítése szinte teljesen lehetetlen.
A többi utas számára sem kényelmes azonban, ha tömeges telefonnyomkodásba és hívások indításába kezdünk a repülőn. Gondoljunk csak bele: a több órát a reptéren várakozó, cipekedő, alapból is meglehetősen ingerült lelkiállapotban lévő utasok egymást túlkiabálva próbálnak telefonálni a repülőn. Egy-két ilyen élmény után már nem biztos, hogy mindenki a gép levegőben maradásáért imádkozna...
Összességében kijelenthető, hogy a telefonok repülés közbeni használata a jelenlegi álláspont szerint nincsen hatással a repülőgép működésére. Az 5G-hálózat azonban még problémákat okozhat, ugyanis ez behatolhat a repülőgép navigációs rendszereinek sávszélességébe, ami miatt a földi irányításnál interferencia léphet fel. Ennek tudatában ha felszállás közben valamilyen okból kifolyólag nem is, a repülés során a legkritikusabb szakasznak tartott leszállás idején mindenképpen használjuk a repülőgépes üzemmódot.
(Borítókép: NurPhoto / Getty Images)