Megtalálták a vulkánok dobogó szívét

2022. december 23., péntek 21:16

A sziget mélyének új térképe értékes betekintést nyújt a Föld egyik legszeszélyesebb és legveszélyesebb vulkánjának viselkedésébe.

Amikor a különleges struktúrák először megjelentek a számítógép képernyőjén, John Wildingnak leesett az álla − írja riportjában a The Washington Post

Körbeugráltam az irodában. Arra gondoltam, hogy ebben a pillanatban én vagyok az egyetlen ember a bolygón, aki tudja, hogy ezek a dolgok ott vannak

− mondta a Kaliforniai Technológiai Intézet (Caltech) geofizika szakos végzős hallgatója.

A tudósok már korábban is sejtették, hogy valahol Hawaii alatt egy nagy titok van kövekbe zárva − valami, ami vezető szerepet játszik a szigetlánc híres vulkanizmusának befolyásolásában. Most közel 200 ezer földrengés és egy gépi tanulási program segítségével Wilding és kollégái végre feltárták ezt.

A Science folyóiratban csütörtökön megjelent tanulmányukban a csapat bemutatta a magma lelőhelyeinek egy korábban rejtve maradt gyűjteményét, amely

A fenti vulkánok dobogó szíveként működhet.

Régóta fennálló rejtély oldódott meg

A felfedezés lehetséges megoldást kínál egy régóta fennálló rejtélyre − hogyan jut el a mély köpenyből a magma Hawaii felszínére? A munka új ablakot nyit a tudósok számára a Föld néhány legszeszélyesebb és legveszélyesebb vulkánjának viselkedésére.

A hawaii vulkánok kitöréseit tápláló sekély magmatárolókról már jó ideje tudunk. Ez részben a szeizmikus hullámoknak köszönhető, amelyeket Hawaiin egy egyre bővülő érzékelőhálózat szorosan nyomon követ. A hullámok úgy működnek, mint egy ultrahang a Föld számára; a sebességük és pályájuk változásai föld alatti utazásukkor elárulják a tudósoknak, hogy milyen anyagon haladtak keresztül, és nyomokat szolgáltatnak annak hőmérsékletére, sűrűségére és összetételére vonatkozóan.

Ahhoz azonban, hogy igazán megértsük, mi mozgatja ezeket a „vulkáni erőműveket”, a tudósoknak tudniuk kell, mi történik a köpeny és a szilárd kéreg határán. Ez az, amit az új tanulmány végre váratlan részletességgel feltár.

A tanulmányban leírt óriási alakzat több hosszúkás kamrából, úgynevezett párkányokból áll. Amikor a kitörések magmát szívnak ki a fenti sekély tározókból, ezek a mélyen fekvő párkányok láthatóan reagálnak. Rengések kakofóniája jelzi, amikor az egyes kamrák különböző időpontokban kezdenek megtelni olvadt kőzettel, ez kicsit olyan, mintha „a vér a szívbe rohanna” − mondta Wilding.

Csak néztük, és egyszerűen észbontó volt. Azóta sem tudom kiverni a fejemből a képet

− mondta Zachary Ross, a Caltech geofizikusa.

(Borítókép: A K ilauea vulkán 2022. december 9-én. Fotó: Andrew Richard Hara / Getty Images)