Március 31-től a mobilszolgáltatók egységesen búcsút intenek a nullás díjszabásnak, ami annyit tesz, hogy ezután nem lehet majd használni, ha kimerítettük havi mobiladat-forgalmunk keretét. Ez a kedvezmény Magyarországon több mint tíz éve elérhető, és vonatkozott a legtöbb üzenetküldő alkalmazásra, amelyeket nap mint nap használunk (Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram Tinder, és a többi). Emellett a Spotify és a navigációs programok használata is adatforgalomhoz lesz kötve a jövőben.
Az Európai Unió Bíróságának először 2017-ben szúrt szemet, hogy bizonyos alkalmazásokra a nullás díjszabást (zero rate) alkalmazták a szolgáltatók. Ennek értelmében eddig számtalan alkalmazást (például Facebook, Messenger, Instagram, és a többi) lehetett ingyen használni, amelyek március 31. után már fogyasztani fogják a mobilnetet.
A hatóság azzal indokolta döntését, hogy sérti a szabad versenyt, ha bizonyos alkalmazásokat a felhasználók ingyenesen igénybe vehetnek, másokat pedig nem.
Az európai távközlés-felügyelő hatóság (BEREC) tavaly nyáron frissítette előírását, és betiltotta azt a gyakorlatot, amely bizonyos alkalmazásokat mentesített a szolgáltatók által előírt adatkorlátok alól.
Ősszel a BEREC határozatban kötelezte a Magyar Telekomot, a Yettelt és a Vodafone-t, hogy legkésőbb 2022. november 15-ig fejezzék be az ajánlatok értékesítését, és 2023. március 31-ig kell gondoskodniuk arról, hogy a zero ratinget tartalmazó csomagok szerződését módosítsák vagy megszüntessék – írja a HWSW.hu az NMHH Kommunikációs Igazgatóságára hivatkozva.
A hazai szolgáltatók kínálatában eltérő mértékben vannak, illetve voltak jelen nullás díjszabású opciók, a lap körkérdéseinek alapján ezeket a hatóság határozatának megfelelően mindegyik szolgáltató kivezeti kínálatából legkésőbb a megjelölt határidőig.
(Borítókép: Shutterstock)