A drónos házhoz szállítás lehetőségeit teszteli a DODO logisztikai megoldásokat kínáló cég és a Rossmann drogériahálózat. A tesztelés első fázisában azt vizsgálják, hogy milyen gyorsan képesek drónok használatával a rendelések teljesítésére.
A házhoz rendelt termékek drónos kiszállítására irányuló, egyedülálló hazai pilotprojektet indított az adatvezérelt logisztikai megoldásokat kínáló DODO és a webshoppal is rendelkező Rossmann drogériahálózat – olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A tesztelés első fázisában
azt vizsgálják, hogy milyen gyorsan képesek drónok használatával a rendelések teljesítésére a kiszállítás biztonságos feltételeinek garantálása mellett.
Ennek érdekében első lépésként tesztrepülést végeztek, illetve a csomag drónra helyezéséhez, továbbá a felszálláshoz és a landoláshoz szükséges időt is felmérték.
A házhoz szállítások kézbesítését előkészítő első tesztrepülés a XI. kerületből, a Savoya Park bevásárlóközpontban található üzlet elől indult, a célállomást pedig a III. kerület kertvárosi részében jelölték ki.
Az útvonal megválasztása során fontos szempont volt, hogy viszonylag nagy távolságot és változatos földrajzi terepviszonyt öleljen fel a drónos repülés, felkészülve a jövőbeli, légi úton megvalósítható szállítások sokszínűségére. A startpont és a kézbesítési célállomás egymástól 15 kilométerre helyezkedik el légvonalban, azonban a drón ennél hosszabb távon repült, mivel az út egy részét a Duna felett tette meg. A drón az első tesztrepülés során még csomagot nem szállított és kézbesített, az elsődleges cél ugyanis ezúttal az egyes munkafázisokhoz szükséges idő felmérése volt.
Egy videóban be is mutatták, hogyan működik a drónos házhoz szállítás:
Kiemelt figyelmet fordítottak emellett a légi úton történő kiszállítás biztonságos feltételeinek megteremtésére, amelynek keretében megtörtént a csomag levegőbe emelésének szimulációja. Az útvonal berepülése összesen 14 percet vett igénybe, az átlagos repülési magasság 20 és 50 méter között volt,
a drón pedig átlagosan 50 kilométer per óra sebességgel haladt,
azonban az eszköz repülési sebessége a jövőben várhatóan törvényi szabályozás alá esik majd.
A közleményben azt írják, a szimuláció pontos eredménnyel volt elvégezhető, mivel a szállítandó csomag súlya nem befolyásolja érdemben a drón repülési sebességét. A tesztrepülést a megfelelő hatósági engedélyek birtokában hajtották végre. A pilóta nélküli légi járművek használatát, illetve az ilyen eszközökkel megvalósuló csomagszállítást magyarországi és uniós szinten egyaránt szigorú előírások szabályozzák. A tevékenység jellegéből és a felszállótömegből adódóan speciális kategóriájú műveletnek minősül, ezért speciális műveleti engedélyt igényel.
„Úgy látjuk, a drónos csomagküldés lesz a következő komolyabb lépcsőfok a házhozszállítási megoldások evolúciójában” – mondta Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője. A következő lépés az lesz, hogy a teherdrón csomagot is szállít majd a kiindulási pont és a célállomás között.
(Borítókép: Rossmann)