Míg a Samsung és az Apple növelni tudta mobileladások terén a piaci részesedését, addig a Xiaomi, az Oppo és a Vivo hátramaradt – összeségében azonban az egész piac egy meglehetősen kedvezőtlen évet hagyhatott maga mögött, az összeladás ugyanis több mint tíz százalékkal visszaesett 2021-hez viszonyítva.
Ahogy a korábbi években, úgy ezúttal sem okozhat senki számára túl nagy meglepetést, hogy idén is a Samsung, az Apple és a Xiaomi tudta a legtöbb mobilt eladni, legalábbis a Canalys felmérése szerint. A cég azt vette figyelembe, hogy a gyárak világszerte hány telefont szállítottak le, így az eladások mennyisége nem teljesen pontos, hiszen benne van a pakliban, hogy a készülékek egy része még a boltok polcain vagy a raktárban pihen, összességében azonban egy jól körvonalazódó minta alakult ki az eladások között.
A korábban említett három cég mellett az Oppo és a Vivo egészíti ki a legjobb ötös listát, közülük azonban csak ketten voltak képesek valódi növekedést elkönyvelni. A Samsung 20 százalékról 22-re növelte piaci részesedését, míg az Apple 17 százalékról 19-re. Ezzel szemben a Xiaomi 14 százalékról 13-ra, az Oppo és a Vivo pedig egyaránt 9 százalékra esett vissza. Ennek okán könnyű lehetne azt feltételezni, hogy az élen álló két gyártó hatalmas profitot tehet zsebre, a valóság azonban az, hogy az ő örömük sem lehet felhőtlen, az okostelefonok kiszállításai ugyanis 2022-ben drasztikusan, 11 százalékkal 1,2 milliárd eladott példány alá csökkentek.
Tekintettel arra, hogy az Apple mekkora készlethiánnyal vágott neki az ünnepi időszaknak, bátran feltételezhettük volna, hogy hatalmas visszaesést produkálnak majd, ez azonban egyáltalán nem így történt. A 2020-as és 2021-es, egyaránt 23 százalékos negyedik negyedéves piaci részesedés után az Apple végül 25 százalékos részesedéssel zárhatta az évet, amellyel természetesen az első helyre került – mindenki meglepetésére.
A negyedik negyedévben a Samsung 19 százalékról 20 százalékra nőtt, folytatva ezzel a növekvő tendenciát, hasonlóan az Oppóhoz, amely a negyedik helyre került, és 9 százalékról 10-re javított. A harmadik helyet a negyedik negyedévben továbbra is a Xiaomi tartotta, a kínai cég az eladások 11 százalékát birtokolhatta, míg a sereghajtó a Vivo lett az eladások 8 százalékával.
Az ember persze hajlamos lenne azonnal a gyártók kreativitásának hiányát hibáztatni a visszaesésért, de az elemző üzletág a maga részéről – nem meglepő módon – a bonyolult és nehéz gazdasági helyzetet okolja.
Rendkívül nehéz helyzetben voltak 2022-ben az okostelefon-gyártók. A negyedik negyedév tíz éve a leggyengébb éves és negyedéves eredményt jelenti
– idézi a Canalys elemzőjét a Gizchina nevezetű techportál. A Canalys szerint tavaly megközelítőleg 1,2 milliárd okostelefont értékesítettek a gyártók, ami körülbelül 150 millióval kevesebb annál, mint amit előző évben sikerül elérni.
A gyártók óvatosan közelítenek 2023-hoz, a nyereség és a piaci részesedés védelmét helyezik előtérbe, ennek köszönhető az is, hogy költségcsökkentéssel próbálnak alkalmazkodni az új piaci valósághoz
– folytatta az elemző. A Gizchina a Canalys százalékos adatai alapján az alábbi következtetéseket vonta le azzal kapcsolatban, hogy a gyártók hány darab mobilt értékesíthettek 2022-ben.
Alább pedig a 2021-es év eladásait láthatja, ugyancsak a Canalys adatai alapján:
Egyértelmű tehát, hogy míg az öt legnépszerűbb gyártó mindegyikét érinti az eladások csökkenése, az korántsem egyenlően oszlik meg közöttük – az Apple például csak 0,91 százalékot, míg a Samsung csak 3,83 százalékot veszített. Ezzel szemben a Xiaominál már sokkal nagyobb a baj, 2021-hez viszonyítva tavaly 18,41 százalékkal esett vissza eladásuk. Mellettük a Vivo 16,86 százalékos visszaesést, míg az Oppo 25,57 százalékos kiesést könyvelhet el.
A számok egyébként nagyban alátámasztják a legtöbb kínai gyártó stratégiáját is, miszerint bemutatott készülékei egy részét be sem hozza a globális piacra, hiszen bevezetése több pénzbe kerülne, mint a bevétel, amit az eladások után szereznének.
(Borítókép: Jakub Porzycki / NurPhoto / Getty Images)