Ez történne, ha egy szuperföld tévedne a Naprendszerbe

2023. március 11., szombat 11:08

Jobban járunk egy hagyományos Földdel és egy óriási gázbolygóval.

A Naprendszer több szempontból is más, mint az általunk ismert más bolygórendszerek. Hogy mekkora jelentőségük van számunkra ezeknek az egyedi vonásoknak, a Kaliforniai Egyetem asztrofizikusa, Stephen Kane igyekezett kideríteni. Mint kiderült, minimális változtatás is végzetes lenne a Földre nézve.

A Naprendszerben két jellegzetes szakadék figyelhető meg. Az egyik a bolygók méretében mutatkozik. A gázbolygók óriásiak: a Jupiter tömeg 318-szorosa a Földének, de a legkisebb gázbolygó, a Neptunusz is 17-szerese. Hiányoznak a gázóriások és a kis bolygók közötti lépték képviselői, a más csillagok körül már többször megfigyelt szuperföldek.

A másik nagy hézag a Mars és a Jupiter között figyelhető meg. A két bolygó pályái között akkora a hely, hogy egy bolygó simán elférne.

A Planetary Science Journal hasábjain megjelent tanulmány szimulációk alapján arra a következtetése jutott, hogy az említett foghíjak nemcsak érdekességek, hanem a Föld és a felszínén élők szempontjából is döntő tényezők.

Kane a Jupiter és a Mars közötti üres pályát vizsgálva arra jutott, hogy egy kisebb tömegű bolygó stabilan keringhetne a kettő között félúton, de bármilyen irányban eltérne ettől, „a dolgok hamar rosszra fordulnának”.

Egy szuperföld közelsége sem lenne szuper hír. Egy ilyen bolygó ugyanis a Jupiterre gyakorolt hatásával együtt teljesen destabilizálná a Naprendszert, és végső soron kilökné pályájáról a Merkúrt, a Vénuszt és a Földet. A pályájuk destabilizációja miatt a Neptunusz és az Uránusz is könnyen a rendszeren kívül találná magát.

Ha megúsznánk a felfordulást, a Föld pályája akkor olyan pozícióba, a lakható zóna szélére kerülne, ami gyökeres változást jelentene – ha egyáltalán túlélnénk.

Nem értékeltük eléggé, hogy a Naprendszer mennyire finoman hangolt rendszer. Olyan, mint egy óramű. Ha beteszel pár fogaskereket, elromlik az egész

– mutatott rá Kane.

Az amerikai asztrofizikus kutatása nemcsak a Naprendszer törékeny egyensúlyának jelentőségére hívta fel a figyelmet, hanem komoly tanulságai vannak az idegen élet kutatásában is.

A Jupiterről ismert, hogy erős tömegvonzása komolyan megritkítja a Naprendszer belső részei felé tartó aszteroidákat, így egyfajta védőernyőt jelent a Földnek. Ilyen hatalmas gázbolygók csak a bolygórendszerek tizedénél figyelhetők meg, de döntő szerepük lehet a közelben keringő földszerű bolygók pályájának stabilitásában.

(Phys.org, ScienceAlert, SciTechDaily)