Az eddigi egyik legnagyobb fekete lyukat találták meg a csillagászok

2023. március 29., szerda 18:49

A Durham Egyetem tudósai a Nap tömegének 30 milliárdszorosát kitevő fekete lyukat találtak gravitációs lencsézéssel.

A Nap tömegének 30 milliárdszorosát kitevő ultramasszív fekete lyukat fedeztek fel brit csillagászok − írta meg a The Guardian

A Durhami Egyetem tudósai szerint a gigantikus fekete lyuk az egyik legnagyobb, amelyet valaha találtak. A csapat „rendkívül izgalmasnak” nevezte a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban közzétett felfedezésüket.

A tanulmány vezető szerzője, James Nightingale, az egyetem fizika tanszékének munkatársa elmondta:

Ez a fekete lyuk, amely nagyjából 30 milliárdszor nagyobb, mint a Napunk tömege, az egyik legnagyobb valaha észlelt fekete lyuk, és a felső határán van annak, hogy mekkorák lehetnek elméletileg a fekete lyukak. Ezért rendkívül izgalmas felfedezés.

Az ultramasszív fekete lyukak a világegyetem legnagyobb tömegű objektumai, amelyek tömege a Nap tömegének 10 és 40 milliárdszorosa között van. A csillagászok szerint minden nagy galaxis, például a Tejútrendszer középpontjában megtalálhatók.

Nem tudni, hogyan jöttek létre ezek az objektumok

Az ultramasszív fekete lyukak ritkák, és az eredetük is tisztázatlan. Egyesek úgy vélik, hogy hatalmas galaxisok összeolvadásából keletkeztek több milliárd évvel ezelőtt, amikor a világegyetem még fiatal volt.

A kutatók az objektum gravitációs lencséjét használták annak megtalálásához, amelyben egy közeli galaxis óriási nagyítóként működik. Ez felfedte a fekete lyuk jelenlétét, egy olyan régiót, ahol a gravitáció vonzása olyan erős, hogy még a fény sem tud onnan kiszabadulni.

A tudósok az egyetemen végzett szuperszámítógépes szimulációkat és a Hubble-űrteleszkóp által készített felvételeket használták fel a mérete megállapításához.

Elmondásuk szerint ez az első fekete lyuk, amelyet gravitációs lencsézéssel találtak.

Az általunk ismert legnagyobb fekete lyukak többsége aktív állapotban van, amikor a fekete lyukhoz közel húzódó anyag felmelegszik, és fény, röntgensugárzás és más sugárzás formájában energiát szabadít fel. A gravitációs lencsézés azonban lehetővé teszi az inaktív fekete lyukak tanulmányozását, ami jelenleg távoli galaxisokban nem lehetséges. Ez a megközelítés lehetővé teheti számunkra, hogy a helyi univerzumunkon túl még sok fekete lyukat észleljünk, és feltárjuk, hogyan fejlődtek ezek az egzotikus objektumok korábban

− mondta Nightingale.

A kutatók szerint munkájukkal megnyílt a „csábító lehetőség”, hogy a csillagászok több ultramasszív fekete lyukat fedezhetnek fel, mint korábban gondolták.

A kutatást az Egyesült Királyság Űrügynöksége, a Royal Society, a brit kutatás és innováció részét képező Science and Technology Facilities Council, valamint az Európai Kutatási Tanács támogatta.

(Borítókép: Képünk illusztráció. Fotó: John Moore / Getty Images)