Áttörés lehet a túlsúly elleni új gyógyszer

2023. április 14., péntek 18:06

Azon a felfedezésen alapul, hogy a magnézium jelentős hatással van a sejtek energia-háztartására.

A Texasi Egyetem San Antonió-i egészségügyi központjának munkatársai a Pennsylvania Egyetem és a Cornell tudósainak részvételével végzett kutatásában egy olyan anyagot fedeztek fel, amely képes volt a túlsúly kialakulását megakadályozni magas cukor- és zsírtartalmú diétára fogott kísérleti egereknél. A szakemberek által szabadalmaztatott CPACC nevű anyag megakadályozta a máj zsírosodását, így gyógyszerként fontos szerepe lehet a szívbetegség és a rák megelőzésében.

Amikor egereknek adjuk a gyógyszert egy kis ideig, elkezdik leadni a súlyukat. Lesoványodnak

– magyarázza az egyetem orvosi karának professzora, Madesh Muniswamy.

A fogyást kiváltó molekulát úgy fedezték fel, hogy a magnézium sejtek anyagcseréjében betöltött szerepét vizsgálták. A magnézium a negyedik leggyakoribb pozitív töltésű ion a szervezetben a kalcium, a kálium és a nátrium után. Fontos szerepe van a test egészséges működésében, a csontok, a vércukorszint és a vérnyomás szabályozásában.

Az energia hasznosításának fékpedálja

A kutatók ugyanakkor megállapították, hogy a sejtek energiaközpontjaiként működő mitokondriumok energiatermelését lelassítja, ha túl sok magnéziumot vesznek fel. Kipróbálták, hogy a kísérleti állatokban egy gén, az MRS2 kikapcsolásával akadályozzák a mitokondriumok magnéziumfelvételét, amelyek így aktívabbá válhattak energiafelhasználás terén. Beigazolódott, hogy a módosított egereknél nem vastagodott meg a zsírszövet, nem jelentkezett a rossz étrend miatti zsírmáj- vagy cukorbetegség.

A génmódosításhoz hasonló hatást ér el a kutatók által megálmodott és szintetizált molekula, a CPACC is, ami megakadályozza a mitokondriumok túlzott magnéziumfelvételét.

Muniswamy hangsúlyozta, hogy az eredmény hosszú évek munkájának termése, és megelőzheti a szív és érrendszert érintő anyagcsere-betegségeket, a májrákot és sztrókot is. A felfedezésnek jelentős haszna lehet az üdítőkben és húspogácsákban gazdag nyugati étrendet követő széles tömegek számára is.

(SciTechDaily)