Áttörés: megtalálhatták a Parkinson-kór okozóját

2023. május 8., hétfő 14:06

A vízzel az emberi szervezetbe kerülő Desulfivibrio baktériumok egyes fajai váltják ki az idegsejteket elpusztító fehérjék túltermelődését. A genetika is közrejátszik, de csak az esetek tizedében.

A Helsinki Egyetem Per Saris professzor vezette kutatócsapata megállapította, hogy egy közönséges vízi baktérium okozhatja a Parkinson-kórt. A felfedezést kínai tudósok reprodukálták és igazolták.

A Parkinson-kór egy gyógyíthatatlan, és ismeretlen tényezők által kiváltott, leépüléssel járó idegrendszeri betegség, amely a mozgás leromlásához és demenciához vezet. Jelenleg 8 millió embert érint világszerte.

A finn kutatók szerint a betegség okozói a Desulfovibrio nemzetségbe tartozó egyes baktériumfajok. A Desulfovibriók természetes vizekben és talajvízben élő szulfátredukáló baktériumok, amelyek kimutathatók voltak Parkinson-kórosok (és egészségesek) bélflórájában – minél súlyosabb volt a betegség, annál nagyobb számban.

Az eredmény jelentőségét az adja, hogy Parkinson-kór oka két évszázadon át minden kutatás ellenére ismeretlen volt. Az eredmények azt mutatják, hogy a Desulfovibrio baktériumok egyes fajai okozzák a Parkinson-kórt. A betegséget főként környezeti tényezők okozzák, vagyis Desulfovibrio baktériumokkal való fertőződés. Az esetek csak csekély, durván 10 százalékát okozzák gének

– mutatott rá Per Saris professzor.

A Parkinson-kór mechanizmusának egyik lényeges eleme, hogy a szervezetben egészséges állapotban is előforduló α-synuclein nevű fehérje felhalmozódik az idegsejtekben, és Lewy-testeknek nevezett zárványokká összeállva működésképtelenné teszi és elpusztítja azokat.

A kutatók az egészséges és beteg páciensek bélflórájából gyűjtött Desulfivibrio baktériumokat az emberi fehérje előállítására alkalmassá tett génmódosított Caenorhabditis elegans fonálférgeken tesztelve megfigyelték az α-synuclein fehérjék csomóinak megjelenését. Azt is megállapították, hogy

a parkinsonosokból elkülönített baktériumok sokkal erőteljesebben idézték elő az abnormális fehérje kiválását.

Egyelőre nem tisztázott, hogy az azonosított baktériumfajok pontosan milyen módon váltják ki a fehérjék túltermelését, de a rendelkezésre álló ismeretek alapján már elkezdődhet a Desulfovibrio elleni terápiás módszerek fejlesztése.

Lehetőségünk van a káros Desulfovibrio baktériumok hordozóinak kiszűrésére. Megcélozhatjuk és eltávolíthatjuk őket a bélflórából, amivel enyhíthetjük a Parkinson-kór tüneteit és lassíthatjuk a betegség előrehaladását

– mondta Per Saris professzor.

Amint a Desulfovibrio baktériumokat kiirtottuk a belekből, leáll a bél sejtjeiben az α-synuclein termelése, ami innen prion fehérjeként működve jutna el az agyba

– vélekedett a tudós. Ha elképzeléseit embereken végzett vizsgálatok is igazolják, az akár más degeneratív idegrendszeri betegségekre nézve is jelentős, nagy horderejű felfedezésnek bizonyulhat.

(Frontiers, MedicalXpress, ScienceAlert, Yle)