Reumás ízületi gyulladást okozó baktériumot azonosítottak

2023. május 8., hétfő 20:27

A Stanford Egyetem, a Coloradói Egyetem és a Benaroya Kutatóintézet munkatársai megállapították, hogy egy Subdoligranulum baktériumfaj a reumás ízületi gyulladás kiváltója.

A reumatoid artritisz egy milliók életét megkeserítő autoimmun betegség, amely az ízületeket érintő gyulladással jár, de tüdőre, szívre, szemre és bőrre kiterjedő elváltozásokat okozhat. A tudomány eddig nem talált egy konkrét kiváltó okot, de a genetikai és környezeti tényezők mellett ismert volt, hogy az emberen és emberben élő mikrobákból álló mikrobiom is szerepet játszik a betegség kialakulásában.

A Stanford Egyetem, a Coloradói Egyetem és a Benaroya Kutatóintézet munkatársai most megállapították, hogy a reumás ízületi gyulladás kiváltója egy Subdoligranulum baktériumfaj.

A baktérium felfedezése nem volt egyszerű. A kutatók az ízületi gyulladás által veszélyeztetett és a betegség korai fázisában lévő önkéntesektől gyűjtött vérminták saját szervezetet támadó antitestjeit vizsgálták. Hogy a bélflóra szerepét tisztázzák, az antitesteket egészséges és reumás betegek székletmintáin tesztelték. A reumaantitestek két baktériumcsalád, a Lachnospiraceae és a Ruminococcaceae tagjaira is kapcsolódtak. Az érintett baktériumfajokat vizsgálva a Subdoligranulum 1-es és 7-es típusa emelkedett ki mint a kór lehetséges okozója.

Dagadó mancsok

A döntő eredmény a Subdoligranulum 7 laboratóriumi kísérletei során született. Amikor a gyanúsított baktériumot kísérleti egerek bélflórájához adták, az állatoknál reumás tünetek jelentek meg. Kristine Kuhn, a kutatás vezetője úgy gondolta, hogy kicsit le kell majd gyengíteni az egerek immunrendszerét, hogy valamilyen tünet jelentkezzen. Nem így történt.

Meagan ellenőrizte, hogy az egerek bélflórájának kolonizációja stabil. Pár héttel később – éppen elutaztam – felhívott, és azt mondta: »Kristine, nem fogod elhinni, bedagadt az egerek mancsa«

– emlékszik Kristine Kuhn, aki elmondta, hogy a tünetek nem csak látszólagosak voltak, mert a vérben és az ízületekben is kimutatták a reumára jellemző antitesteket.

Rabi Upadhay, a New York-i Egyetem orvosi karának onkológusa független szakmai véleménye szerint a tanulmány meggyőző, de még korai kimondani a végső ítéletet a Subdoligranulum felett, mert más baktériumok is szerepet játszhatnak, vagyis

lehetséges, hogy a most elcsípett baktérium csak egy tettes a sok között.

Upadhay véleményét alátámasztja, hogy az ízületi gyulladásban érintettek mindössze 16,7 százalékánál sikerült kimutatni a Subdoligranulum jelenlétét.

Ez a kutatás azért izgalmas, mert megtalálhatjuk a betegség kezdetét, és olyan terápiát alkalmazhatunk, ami megzavarja a baktérium kolonizációját. Ha megszabadultunk tőle, láthatnánk, hogy mekkora százalékban sikerült megelőzni a betegséget, ami nagy változáshoz vezethet a kezelés terén

– mutatott rá a szakember.

(The Scientist)