Index Vakbarát Hírportál

Leáll a Meta a felhasználói adatgyűjtéssel

2023. augusztus 9., szerda 08:42

A Meta mostantól engedélyt kér az uniós felhasználóktól a célzott reklámok megjelenítéséhez. A Facebook és az Instagram anyavállalata a szabályozói döntések után leállítja a közönségadatok begyűjtését, hogy hirdetői profilokat hozzon létre.

A Facebook és az Instagram engedélyt kér az uniós felhasználóktól arra, hogy személyre szabott hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik. Ennek az a hátulütője a vállalat számára, hogy megkérdőjelezi a platformok alapvető pénzkereseti stratégiáját – írja a The Guardian.

A közösségi hálózatok anyavállalata, a Meta azt követően jelentette be a változtatást, hogy egy sor szabályozói döntés megsemmisítette a vállalat jogi indoklását, miszerint a hirdetők közösségi adatokat gyűjtöttek a minél személyre szabottabb reklámok érdekében.

A Meta úgy érvelt,

érdeke fűződik a felhasználók adatainak ilyen módon történő feldolgozásához,

de most elismerte, hogy az uniós adatvédelmi jogszabályok értelmében ehelyett hozzájárulást kell kérnie.

A vállalat egy blogbejegyzésben közölte,

hogy az EU-ban, az EGT-ben (Európai Gazdasági Térség) és Svájcban élő személyek esetében a viselkedésalapú reklámozáshoz használt bizonyos adatok feldolgozásának jogalapját »jogos érdekről« »hozzájárulásra« változtatjuk.

A Meta reklámalapú üzleti modellje máris nyomás alá került, miután az Apple olyan adatvédelmi változtatást vezetett be, amely előírja az alkalmazásfejlesztők számára, hogy a felhasználók engedélyét kérjék online tevékenységük nyomon követéséhez, hogy személyre szabott hirdetéseket nyújthassanak számukra.

A Meta tavalyi 117 milliárd dolláros (92 milliárd font) bevételének 97 százalékát a hirdetések tették ki.

Johnny Ryan, az Ír Polgárjogi Tanács vezető munkatársa, aki az internetfelhasználók adatainak szigorúbb védelme mellett kampányol, azt mondta, „a lépés jelentős változást jelent a Meta üzleti modelljében”. Elmondta, szerinte a felhasználók nem járulnak hozzá ahhoz, hogy adataikat célzott hirdetésekhez használják fel.

Ryan úgy fogalmazott,

nemet lehet mondani a Meta üzleti tevékenységének néhány mérgező elemére, és még mindig élvezhetjük a szolgáltatást.

A Meta hivatalos bejelentése a felhasználók beleegyezésének bekéréséről, a Meta uniós szintű szabályozójának számító ír adatvédelmi bizottság, valamint az uniós bíróság és a norvég adatvédelmi hatóság döntései után érkezett.

Rovatok