Index Vakbarát Hírportál

Adatvédelmi rémálomnak tartják a modern autókat Amerikában

2023. szeptember 7., csütörtök 12:22

A Mozilla Alapítvány kaliforniai nonprofit szervezet tanulmányainak szerzői igazi rémálomnak titulálták a modern autókat adatvédelmi szempontból.

Egy szerdán közzétett tanulmányban rámutattak, a piac 25 legnépszerűbb autómárkájának vizsgálata alapján egyértelmű, hogy kivétel nélkül az összes gyártó a szükségesnél több személyes adatot gyűjt be, amelyeket aztán tetszése szerint felhasznál és továbbad.

A gyártók nemcsak az autó vezetésével kapcsolatos információkra tartanak igényt, hanem adatokat gyűjtenek a járműhöz tartozó szolgáltatásokkal

– például navigációs alkalmazásokkal vagy online rádiókkal – kapcsolatosan is. Az autókba beépített fedélzeti szoftverek képesek megszerezni a felhasználó okostelefonjának adatait, ha a készüléket csatlakoztatták, vagy ha arra korábban le lett töltve a gyártó alkalmazása.

A vizsgált márkák közül egyedül a Renault és a Dacia teszi egyértelművé, hogy az autótulajdonosoknak joguk van megtagadni a személyes adataik megadását olyan esetekben, amelyek nem kapcsolódnak a jármű használatához. A gyártók mintegy 84 százaléka jelzi,

lehetséges, hogy a begyűjtött adatokat megosztják másokkal,

sőt a gyártók 76 százaléka nem titkolja, hogy pénzért tovább is adhatja azokat.

Az adatvédelmi szempontok szerinti rangsor legaljára a Tesla került a Mozilla tanulmányában a „megbízhatatlannak” minősített, mesterséges intelligenciára épülő fedélzeti szoftvere miatt.

A Teslát már több alkalommal megvádolták azzal, hogy nem megfelelően működik a vezetést támogató szoftvere. Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) egy tavaly júniusi jelentése szerint 273 olyan balesetről tudtak, amelyben a Tesla szoftvere be volt kapcsolva az incidens előtti 30 másodpercben.

A Tesla után adatvédelmi szempontból a Nissan került a második legrosszabb helyre.

A Mozilla szerint a japán autógyár a felhasználók „szexuális tevékenységével” kapcsolatos információk megszerzésére is törekszik. A begyűjtött adatok biztonságával kapcsolatban a tanulmány azt derítette ki, hogy a 25 autómárka közül 17-et ért már adathalász támadás az utóbbi három évben.

Rovatok