Áttörés az energetikában: a Nap ereje egy karnyújtásnyira van tőlünk?

2023. október 3., kedd 17:24

A kaliforniai Lawrence Livermore National Laboratory kutatói képesek voltak speciális lézersugarak használatával megduplázni a nukleáris fúzióból kinyerhető energia mennyiségét. Bár a folyamat még nem rentábilis, ez lehet a kulcsa egy hatékonyabb energiafelhasználásnak a jövőben.

Repülő autók. Száz éve egyeseknél ez volt a jövőről alkotott vízió, amit nem tudtunk közfelhasználás szintjén valóra váltani máig sem. Előzetesen sokszor túlértékeltük fejlődésünket, azonban egy ötvenéves jóslat most mégis valóra válhat.

A kaliforniai Lawrence Livermore National Laboratory kutatói különleges kísérletbe fogtak egy múlt századi felvetés nyomán. Az akkori tudósok úgy vélték, lézersugarak felhasználásával képesek lehetünk több energiát kinyerni a fúziós reakciókból, mint amennyi annak fenntartásához kell. A nagyobb teljesítményű lézerek fejlesztésének egyik ösztönzője is ez volt.

Ahogy a Nap

A cél az elektromos energia kinyerése a szabályozott termonukleáris fúzióból. Az ötlet lényege, hogy a lézerfényt arra használják, hogy elpárologtassanak, ionizáljanak és robbanásszerűen összenyomjanak szilárd üzemanyag-pelletet, ezáltal nukleáris fúziót váltsanak ki – áll a Science folyóirat cikkében.

Kaliforniában múlt év végén sikerült elérni az áttörést. 2022 decemberében az egyik lézeres kísérlet  eredményeként a kutatók képesek voltak több energiát előállítani, mint amit a folyamat működtetéséhez felhasználtak. Egy borsószemnyi méretű üzemanyag-kapszulából 3 millió joule-os energiakitörés jött létre, amikor azt 2 millió joule-os lézerimpulzussal felhevítették.

A kísérlet eredményét, amely a Nap energiatermelésének módját próbálja reprodukálni, december 13-án sajtótájékoztatón fedték fel. Júliusban a laboratórium megismételte ezt a bravúrt, és elérte az eddigi legnagyobb energiahozamot. Egy körülbelül 2 millió joule-os löket közel 4 millió joule fúziós energiát eredményezett a laboratórium közleménye szerint.

Bár az eredmények biztatóak, egyelőre a folyamat se nem nyereséges, se nem rentábilis.

Ennek oka, hogy bár a kutatók képesek voltak a felhasznált lézeres energia kétszeresét visszanyerni, a lézeres berendezés működtetéséhez sokkal több energiára van szükség, vagyis a lézerfúzió még mindig nem nyereséges energiaforrás.