Izgalmas felfedezést tettek a kutatók: négy napkitörés indult be egy idegen csillagon

2023. október 13., péntek 08:37

A kutatók a James Webb űrteleszkóppal is megvizsgálták a Trappist–1 nevű csillagrendszert, amelynek több bolygója is a lakható zónán belül helyezkedik el. A probléma, hogy a Trappist körül 27 óra alatt négy napkitörést is észleltek.

A tudósok jó ideje vizsgálják a Trappist–1 nevű csillagrendszert, amely nagyjából 40 fényévnyi távolságra helyezkedik el a Földtől. A csillagrendszer hét, a Földhöz hasonló méretű bolygót rejt magában, a rendszerben pedig legalább három exobolygó a lakható zónán belül helyezkedik el – írta az Interesting Engineering, amit a hvg.hu vett észre.

„Csak néhány olyan csillagrendszer van, ahol lehetőségünk van ilyen légkör után kutatni. Mindegyik bolygó rendkívül értékes” – mondta Ward Howard, a NASA kutatója.

Howard és csapata most a nagy teljesítményű James Webb űrteleszkóp segítségével is megvizsgálta a Trappist1-et, amellyel meglepő felfedezést tettek.

A kutatók egymás után négy napkitörést is észleltek a csillagrendszer körül.

Mint írták, annak ellenére, hogy ez a csillag alig nagyobb, mint a Jupiter, naponta többször is bocsát ki magából hatalmas kitöréseket.

Összehasonlításképp a mi Napunk csak havonta egyszer produkál ilyen jelenséget.

A szerzők kiemelik, a napkitörések kiértékelése kritikus fontosságú a külső világok légkörének tanulmányozásában. „A Trappist1 vizsgálatával lehetőségünk van arra, hogy megnézzük, hogyan nézne ki egy Föld-méretű bolygó egy vörös törpe körül” – mondta Howard.