Megmenekült a Naprendszer az elszabadult csillagtól

2023. november 12., vasárnap 16:31 | aznap frissítve

A közelben elhadaló égitest komoly galibát okozhatott volna.

Csillagászok 2022-ben felfedeztek egy fehér törpecsillagot, amely a pályája alapján 29 ezer év múlva haladt volna el a Naprendszer külső régiójában. Katasztrófával fenyegette volna a Földet, ha ez bekövetkezik, de az Astrophysical Journalben közölt korrigált pályaadatok alapján a találkozásra sohasem kerül sor – írja a Futurism.

A csillagászat fehér törpének a csillagok halála után maradó izzó magot nevezi. Ezek a fekete lyukakhoz és neutroncsillagokhoz hasonlóan a legsűrűbb ismert égitestek. A szóban forgó csillag, a WD0810-353 az eredeti számítások szerint az Oort-felhőt érintette volna.

Ez a Naprendszer hatalmas kiterjedésű, gömb alakú külső része, amely messze a Plutón túl található. Az Oort-felhő külső határa a Nap középpontjától másfél fényévnyire húzódik – a vándorló csillag mintegy fél fényévnyire haladt volna el, ami kozmikus értelemben nagyon közel van, de önmagában nem veszélyes, kivéve, hogy gravitációs hatása miatt Oort-felhőben keringő

aszteroidákat és kisbolygókat hajíthatott volna a Naprendszer belseje felé, ahol mi is tartózkodunk.

Minderre azért nem kerül sor, mert a csillagászokat megzavarta az égitest irgalmatlan erejű mágneses mezeje, ami a földi egymilliárdszorosa lehet. A csillag mágneses mezeje képes eltorzítani a belőle érkező fény színképét, amelynek kék vagy vörös eltolódása alapján számítható ki mozgásának sebessége és iránya. A kiszámított pályaadatokat emiatt kellett javítani.

Mindez nem jelenti, hogy biztonságban vagyunk átutazó csillagoktól, sőt a csillagászok szerint lényegében biztos, hogy előbb-utóbb ilyesmire sor kerül, de emiatt most egyelőre nem kell aggódnunk.