Az X (korábban Twitter) pert indít a Media Matters nevű nonprofit vállalat ellen, amiért az náci tartalmak promotálásával vádolta meg a közösségi oldalt. Az Elon Musk kérésére indított eljárás szerint a Media Matters jogilag felelős az X-et ért veszteségéért, miután számos világmárka felfüggesztette a hirdetéseket az oldalon.
A Media Matters a múlt héten állt elő azzal a jelentéssel, hogy az X világmárkák hirdetéseit olyan tartalmak mellett tüntette fel, melyek „Adolf Hitlert és náci pártját népszerűsítik”. Annak ellenére, hogy Elon Musk és az X vezérigazgatója, Linda Yaccarino tagadta a felhozott vádakat, több gigacég – mint az IBM, az Apple és a Walt Disney – is beszüntette az X-en futó hirdetéseit.
Ken Paxton texasi főügyész vizsgálatot indított a Media Matters ellen csalás gyanújával. Elon Musk ezt saját X-oldalán jelentette be.
A csalás polgári és büntetőjogi szankciókkal is jár
– írta a bejegyzéshez, melyben a vizsgálat elindulását bizonyító dokumentum szkennelt változatát is megosztotta.
Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy a főügyész és az X nem azt állítja, hogy a Media Matters állítása a nácibarát tartalmakról hamis lett volna – sőt utóbbi maga is elismeri, hogy a szervezet által bizonyítékként felhozott képernyőfotók valódiak.
A per és a vizsgálat azért indult el, mert a szervezet jó eséllyel úgy manipulálhatta az X algoritmusát, hogy az antiszemita tartalmak felugorjanak a szóban forgó hirdetések mellett – írja a The Verge.
Állításuk szerint a Media Matters manipulálta az X felhasználói élményét szabályozó algoritmusokat, hogy az X legnagyobb hirdetőinek fizetett posztjai mellett – a biztonsági rendszert kijátszva – rasszista, uszító tartalmakat megjelenítő képeket hozzon létre.
Az állítólagos manipuláció az X szerint úgy zajlott, hogy létrehoztak egy fiókot, amellyel kizárólag világmárkákat és szélsőséges tartalmakat megosztó profilokat követtek be, majd addig görgette és frissítette a gondosan összeválogatott hírfolyamot, míg a két kategóriába eső tartalmakat össze nem párosította az algoritmus. Innentől pedig már csak várni kellett, hogy felugorjanak a hirdetések a náciszimpatizáns tartalmak mellett, és már készülhettek is a kompromittáló képernyőfotók.