Húsevő ragadozóvá válik egy békés gomba, ha éhes lesz

2023. december 3., vasárnap 17:41

Egy friss kutatás szerint egy közönséges és széles körben elterjedt, kis méretű gomba képes félelmetes ragadozóvá változni, ha túlságosan éhes lesz.

A tudósok már legalább az 1980-as évek óta tudnak az Arthrobotrys oligospora nevű gomba vadászati képességeiről, de még mindig azon dolgoznak, hogy kiderítsék, hogyan alakul át ez az egyébként békés gomba „a férgek legrosszabb rémálmává” – írja a Science Alert.

Nemrég egy tajvani és egy amerikai kutatócsoport Hung-Che Lin, a tajpeji Academia Sinica molekuláris biológusa vezetésével feltárta, milyen stratégiákat alkalmaz a gomba a zsákmánya csapdába ejtésére és elfogyasztására.

Az A. oligospora általában már elpusztult szerves anyagokon él. Amikor azonban a nitrogénkészletek szűkössé válnak, mindent megtesz a túlélés érdekében.

A kutatók szerint a ragadozó üzemmód csak akkor aktiválódik teljesen, ha a gomba érzékeli, hogy kerekesférgek vannak a közelben.

Korábban a mostani kutatást jegyző Hung-Che Lin tagja volt annak a kutatócsoportnak, amely azonosította azt a specifikus génutat, amely az A. oligospora számára a féregferomonok „kiszagolásának” képességét biztosítja. Ez az új kutatás az ezt követő „molekuláris őrület” folyamatát követi nyomon.

A szakemberek azt találták, hogy amint a gomba felismeri a zsákmányt, a DNS-replikáció és a riboszómatermelés fokozódik – ez köznyelvileg ahhoz hasonló folyamatként írható le, mint a kutatás vagy a felszerelésgyűjtés egy vadászatra való felkészüléskor. Az ezt követő szakaszban a kutatók a féregcsapdák építésében és működtetésében részt vevő gének aktivitásának növekedését tapasztalták.

Mint írták, miután a gomba csapdába ejtette zsákmányát, behatol a féreg testébe, és azt a hifáknak nevezett fonalak segítségével megemészti. Ahelyett, hogy rágással és nyeléssel táplálkozna, ez a hifahálózat belülről tölti meg a férget, hogy lebontsa és felszívja a tápanyagokat, és eljuttassa oda, ahol szükség van rájuk (arról, hogy a gomba miként ejti csapdába a férgeket, egy videót is közzétettek még pár éve).

Ebben a szakaszban a kutatók a proteáz enzimeket kódoló gének aktivitásának megugrását tapasztalták. A proteázok létfontosságúak az emésztéshez – az embernél a gyomorban, a hasnyálmirigyben és a vékonybélben termelődnek. A proteázzal kapcsolatos génaktivitás fellángolása az A. oligospora sikeres csapdáiban arra utal, hogy

a gomba ezeket az enzimeket használja a zsákmány megemésztéséhez.

Hogy megértsék a proteáz szerepét a fonálférgek megemésztésében, a kutatók néhány gombának proteázgátló koktélt adtak. Tizenkét órával a fonálférgeknek való kitettség után nyilvánvaló volt, hogy a proteázok valóban jelentős szerepet játszanak különösen abban, hogy milyen gyorsan és hatékonyan emésztették meg a férget, ami a koktélt kapott gombák esetében sokkal kisebb volt.

Ezek az eredmények tovább bővítették a gombák ragadozóképességéhez szükséges kulcsfontosságú folyamatok megértését – olvasható a tanulmányban. A Science Alert azt is megjegyezte, hogy ez a gomba csak egy a sok közül, amely szükség esetén csapdába ejti és megöli a zsákmányát.

(Borítókép: Az Arthrobotrys oligospora gomba mikroszkóp alatt. Fotó: Wikipedia)