Index Vakbarát Hírportál

Gyászban az Apple-rajongók, több mint tíz év munkája ment a kukába

2024. február 29., csütörtök 16:33

Egyes források szerint tíz, míg mások szerint tizenöt éve készülő projektet kukázott az Apple, ez pedig nem más, mint a vállalat első elektromos autója. A döntés szinte a semmiből jött, korábban ugyanis még arról lehetett olvasni, hogy a vállalat 2028-as megjelenéssel számol, a jelek szerint azonban idén fordulóponthoz érkeztek, és a projekt elhagyása mellett döntöttek.

Több mint kétezer alkalmazott munkáját szüntette meg azonnali hatállyal a hét elején az Apple, köszönhetően annak, hogy elkaszálták egyik legambiciózusabb projektjüket, az Apple Cart. Az elektromos jármű fejlesztését még a 2010-es elején kezdte el a vállalat, az elmúlt évek során azonban többször is drasztikusan megváltoztatták azt – kiderült ugyanis, hogy még ők sem feltétlenül képesek arra, amit a kezdetekkor elképzeltek.

Minek ide kormány?!

A legelső tervek alapján az almás cég egy olyan járművet szeretett volna piacra dobni, ami sem kormánnyal, sem pedálokkal nem rendelkezik, teljesen önvezető lett volna, ezzel átszabva az autópiacot. Bár az ötlet elsőre meglehetősen abszurdnak hangzik, nem szabad elfelejteni, hogy a telefonok és más kiegészítők terén az Apple-nek nem egyszer sikerült már új trendeket kialakítania – a cupertinóiak azonban időközben rájöttek, hogy tényleg nem ez lesz az irány.

A belsős körökben Titanként emlegetett projektért egy bizonyos Doug Field felelt, aki karrierje jelentős részét az Apple-nél töltötte, de azért kacsintgatott más vállalatok felé is. 2013-ban például az Elon Musk által birtokolt Teslához igazolt, hogy a Model 3 gyártásának felfuttatásán dolgozzon, öt évvel később, 2018-ban azonban visszakerült az Apple-höz, hogy az Apple Car körüli munkálatok vezetőjeként dolgozzon.

A projekt koporsójába akkor ütötték be az első szöget, amikor Doug 2021-ben elhagyta a vállalatot, és a Fordhoz igazolt,

innen azonban még sikerült felállni a vállalatnak. Új embert neveztek ki a projekt élére, az év elején azonban még így is fordulóponthoz érkeztek. A Bloomberg információi szerint az Apple autóját 2028-ban mutatták volna be, egy meglehetősen borsos, 100 ezer dolláros (körülbelül 36 millió forintos) árcédulával az alapmodell esetében. A vállalat nemcsak ezzel volt elégedetlen, hanem azzal is, hogy önvezető technológiájuk nem tudott kellően gyorsan fejlődni – így aztán úgy döntöttek, hogy teljesen kukázzák a projektet.

Itt a vége, fuss el véle

A Bloomberg jelentése szerint belsős körökben az információ az Apple két ügyvezető igazgatójától, Jeff Williamstől és Kevin Lynchtől hangzott el. A döntés azonban nemcsak az Apple Car végét, hanem több mint 2000 alkalmazott munkaviszonyának megszüntetését is jelentette. A lap úgy tudja, az Project Titanen dolgozók egy részét az Apple átmozgatja a mesterséges intelligenciával foglalkozó részlegükre, míg más alkalmazottak megpróbálhatnak átjelentkezni az Apple más csapataihoz, de Williams és Lynch szerint sajnos mindenképp lesznek elbocsátások.

Az Apple legfelsőbb vezetői az elmúlt hetekben véglegesítették a döntést. A projekt az Apple-ön belül sorsdöntő ponthoz érkezett, Tim Cookra pedig a részvényesek részéről is hatalmas nyomás nehezedett, így kénytelen volt dönteni

– olvasható a jelentésben. Mindez persze nem jelenti azt, hogy az Apple soha nem fog autót dobni a piacra, a jövőben egy új szemlélettel és még több tapasztalattal könnyedén belevághatnak egy újabb modell kifejlesztésébe, ami már hozzáférhetőbb technológiákat alkalmazna; a jelenlegi álláspont alapján a következő egy-két évben azonban biztosan pihenni fog a vállalatnál az autós projekt.

Ezek mellett pedig azt sem szabad elfelejteni, hogy az Apple autós szoftveres felülete, a CarPlay köszöni szépen, él és virul, az Apple Car kukázása után pedig előreláthatólag még nagyobb figyelmet kap majd a vállalaton belül. A szoftveres felület már most is a legelterjedtebb a modernebb autók körében, a következő években pedig megeshet, hogy a vállalat exkluzív megállapodásokat kezd kötni az autógyártókkal, hogy saját szoftveres felületeik helyett már eleve CarPlayjel szállítsák autóikat.

Rovatok