Index Vakbarát Hírportál

Hamarosan hangsebességgel, néhány óra alatt repülhetünk el bárhová a világon

2024. március 31., vasárnap 16:59 | aznap frissítve

A 60-as évek óta először ismét szuperszonikus utasszállító repülőgéppel utazhatunk a közeljövőben. A coloradói Boom Supersonic XB–1 demonstrációs repülőgépe ugyanis sikeresen teljesítette első tesztrepülését a kaliforniai Mojave Air & Space Portban, ami egy új korszak kezdetét jelentheti a civil légi közlekedésben.

A 2014-ben indított Boom Supersonic elnevezésű projekt a világ első, önállóan kifejlesztett szuperszonikus repülőgépét igyekszik legyártani immáron tíz éve. Blake Scholl vezérigazgató a CNN Travelnek elmondta: rendkívül izgalmas hónapok állnak előttük.

„Nagyon hiszek a szuperszonikus légi közlekedés visszatérésében és abban, hogy minden utas számára elérhetővé válik minden lehetséges útvonalon. Persze ez nem megy egyik napról a másikra” – mondta Scholl, hozzátéve:

A szuperszonikus repülőgép építésének legnehezebb része annak kivitelezése, hogy egy ilyen karcsú és csúszós valami biztonságosan tudjon fel- és leszállni.

Az XB–1 az első próbarepülésen minden tesztcélt teljesített, mint például a 2170 méteres magasság és a 440 kilométer per órás sebesség biztonságos elérését.

Scholl szerint a gépek hamarosan elérhetik a hangsebességet is:

körülbelül 1223 kilométer per órát tehetnek meg, a magasságtól és a hőmérséklettől függően.

A gépek a cél elérése érdekében a következő 5-7 hónapban 10-15 tesztrepülést fognak végezni. A CNN Travel emlékeztet: mind ez idáig csupán két polgári szuperszonikus repülőgép létezett a világon: a szovjet Tupoljev Tu–144-es és a brit–francia Concorde – utóbbi több mint két évtizede, 2003 októberében repült utoljára.

A digitális mérnöki munka megjelenése óriási szerepet játszik abban, hogy a szuperszonikus repülés visszatérhet. Az aerodinamika, az alapanyagok és a meghajtás területén egyaránt, ahol hatalmas előrelépést értünk el a Concorde-hoz képest

– magyarázta Scholl.

A vezérigazgató 2021-ben kijelentette, az álma az, hogy az emberek egy nap majd 100 dollárért négy óra alatt „a világ bármely pontjára elrepülhessenek”. Három évvel később Scholl ezt úgy pontosította, hogy a Boom Supersonic célja a repülések időtartamának minimum felére csökkentése. A végső cél a „gyorsabb, megfizethetőbb, kényelmesebb és fenntarthatóbb járatok” megteremtése.

Addig fogunk ezen dolgozni, amíg könnyedén körbe nem tudjuk utazni a bolygót

– szögezte le.

Rovatok