Az új generációs Atlas elektromotorokra cserélte a hidraulikát, és úgy kel fel a földről, mint semmi más. A fejlesztők tervei szerint túllépne a raktári pakoló szerepkörön.
A Boston Dynamics robotfejlesztő vállalat gépei régóta széles körben ismertek. Ha valaha látott már furán tipegő robotkutyát, akkor minden bizonnyal Spotot látta. Spot a cég első megvásárolható terméke lett 2019-ben, azóta csak a csernobili atomkatasztrófa egykori helyszínét járta be, de bevonult a populáris kultúrába: a Boba Fett könyve című Star Wars-sorozatban egy kisebb falkára valót láthattunk mászkálni, és valószínűleg ők voltak az első robotok, akiket tényleg robotok alakítottak.
A Boston Dynamics az MIT műszaki egyetemről induló csapat alapította 32 évvel ezelőtt. 2017-ig a Google leányvállalata volt, 2020 óta a koreai Hyundai a tulajdonosuk. A Hyundai azóta jó hasznát veszi anyagmozgató raktári robotjaiknak, mint amilyen a kerekeken egyensúlyozó Handle.
Ugyancsak a cég fejlesztése az emberi formájú Atlas, akitől már öt éve is nagyon tartottunk. A robotok az elmúlt éveket nem csak szorongásoldó táncos videók készítésével töltötték. A cég egy külön videóban búcsúzik a régi Atlastól. Az esésekből és az időnként letörő végtagokból és spriccelő folyadékból kiderül, hogy mennyire macerás a hidraulikus mozgatás.
A cég csütörtökön mutatta be az Atlas új generációját, és az eredmény kicsit közelebb esik a robotapokalipszis víziójához, mint azt korábban sejthettük.
Az új Atlasról nem lógnak kábelek. Hidraulika helyett már elektromotorok mozgatják a tagjait. Kisebb lett, és a fehér lovagi páncélt valamivel rajzfilmesebb hangulatú, szürke fémmentére cserélte.
Az Atlas már nincs egyedül, az elmúlt évek során elkezdett felzárkózni a mezőny. Az Elon Musk-féle Tesla-robotot, az Optimust láthattuk harisnyába öltözött emberből ruha hajtogatását finom mozdulattal végző, valódi robottá válni. Ott van továbbá a ChatGPT-t fejlesztő OpenAI robotja, a Figure 01, aki ide-oda pakol dolgokat, de keresztkérdésekre is válaszol közben. A lassan kibontakozó robotforradalom fontos szereplője továbbá az Apptronik Apollója, aki a „szexi” vonalat képviseli, de egyébként dobozol, és óvatosan lépeget. Az erősebbek közé tartozik a mezőnyben az Agility robotja, a Digit, amely már az Amazon raktáraiban pakolászik.
Bár a Boston Dynamicsnak már évtizedes tapasztalata van arról, hogy milyen meglepetést és esetenként félelmet váltanak ki robotjaik, ezúttal
nem foghatták vissza magukat:
az Optimus, a Figure 01 – és a többiek is menők, de a járás nem nagyon megy nekik.
Az új Atlast tehát, nem véletlenül, a földön fekve látjuk először. Miközben felzümmögnek az elektromotorok, a robot a lábát egy jógamozdulattal a hóna alá kapja, majd ebből a pozícióból feláll. Azután lábait 180 fokban megfordítja, és elindul hátrafelé, miközben a felsőtestét is megfordítja. Ha beszélne, a robot valószínűleg azt mondaná, hogy ti csak hajtogassátok a ruhát, én megyek a diszkóklubba – de közben a szokatlan mozgása azt mutatja, hogy a fejlesztők tökéletesen kiaknázzák, hogy a robot testrészeit nem kötik a természetes fiziológiai korlátok.
Egyedi, erős és rugalmas aktuátorokat építettünk be a legtöbb forgáspontoknál. Hatalmas mozgási tartománya van, és egy elit atléta teljesítményét sűríti egy nagyon kicsi szerkezetbe, amit mindenhova beépítettünk a robotba
– meséli a cég vezérigazgatója, Robert Playter.
Az Atlas, mint látható, nagyon könnyen meg tud fordulni szűk helyeken, ami ipari feladatoknál nagy előny. Kezei még az előző Atlasról származó négyujjú konstrukciók. Ugyanakkor teljesen új formatervet kapott a fej, amelybe a kozmetikai tükörhöz hasonló, kerek fényforrást építettek. Playter itt elismerte, hogy sokat tanakodtak rajta, és mindenki valamilyen humanoid formát szeretett volna, de ő személy szerint döntött a nem humanoid, de azért barátságos megoldás mellett.
A vezérigazgató nyilatkozatából kiderül, hogy az Atlas egyelőre nem lesz megvásárolható, a közeljövőben a Hyundai üzemeiben fogják tesztelni. Hogy pontosan milyen irányba fejlesztik tovább, arról egy korábbi Atlasról készült videó árulkodik, amelyen a robot elődje egy autó felfüggesztésének tízkilós részét pakolja. A Boston Dynamics igazgatója jelezte, hogy szeretnének az árumozgatásnál tovább lépni – az új Atlast minden bizonnyal összetettebb feladatkörökben fogják bevetni, mint versenytársait.