Ijesztő mértékű az antibiotikum-rezisztencia Fekete-Afrikában

2024. június 23., vasárnap 14:41

Egyre több az antibiotikum-rezisztenciával küzdő gyerek Fekete-Afrikában, a kutatók szerint ördögi körrel állnak szemben, mert minden kórházba került gyermeket rendre antibiotikummal kezelnek. A legtöbb egészségügyi intézményben pedig nem férnek hozzá az antibiotikumot igénylő bakteriális fertőzés és a vírusfertőzés megkülönböztetéséhez szükséges vizsgálatokhoz.

A szuperbaktérium-fertőzések aránytalanul nagy áldozatokat szednek Fekete-Afrikában, ahol a kisgyermekek körében „rendkívül aggasztó” a multirezisztens baktériumtörzsek aránya – figyelmeztet a phys.org tudományos portál két tanulmányra hivatkozva.

Az elemzés több mint ezer, 2005 óta közzétett tanulmányt vizsgált át, és 122 tanulmányt vetett alá mélyreható metaanalízisnek. A Genfi Egyetemi Kórház (HUG) és a Genfi Egyetem (UNIGE) által végzett elemzések arra a következtetésre jutottak, hogy a helyzet különösen a Fekete-Afrikában ad okot az aggodalomra.

Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO globális egészségügyi válsághelyzetnek nyilvánította az antimikrobiális rezisztenciát, amely akkor alakul ki, amikor a baktériumok immunissá válnak az antibiotikumokkal szemben.

Ördögi kör

Mindkét elemzés az enterobaktériumokra összpontosított, amelyek az emésztőrendszerben találhatók, és amelyek arról ismertek, hogy képesek antibiotikum-rezisztenciát kifejleszteni. Ezek a baktériumok felelősek a legtöbb invazív fertőzésért az újszülötteknél a régióban – mondták a kutatók.

Az első elemzés a régióban élő kisgyermekek vérében a fertőzések esetében talált antibiotikum-rezisztens baktériumokat értékelte. Az eredmények „a gyermekszepszis kezelésére ajánlott első- és másodvonalbeli antibiotikumokkal szembeni rezisztencia nagyon magas szintjére utaltak” – áll a kutatók közleményében. Pedig, ha az első- és másodvonalbeli kezelések kudarcot vallanak, a régióban nem állnak rendelkezésre kezelési lehetőségek.

Ráadásul Fekete-Afrikában minden kórházba került gyermeket rendre antibiotikummal kezelnek.

Ez azért ördögi kör a tanulmány szerzői szerint, mert az antibiotikumok helytelen használata növeli a rezisztens baktériumok arányát, amelyeket aztán nehezebb lesz kezelni.