Index Vakbarát Hírportál

Kiderült, mikor térhetnek vissza a Földre a Boeing Starliner űrben ragadt asztronautái

2024. július 11., csütörtök 10:08

A Boeing továbbra is kitart amellett, hogy a Starliner űrhajójával a Nemzetközi Űrállomásra június elején érkező űrhajós nem rekedt az űrben, a technikai nehézségeket pedig meg fogják oldani. Most azt is elárulta a vállalat, hogy mikor indulhatnak vissza a Földre az asztronautáik.

Augusztusig biztosan az űrben marad a NASA két űrhajósa, Sunita Williams és Butch Wilmore, akik a Boeing Starliner űrhajójának fedélzetén érkeztek a Nemzetközi Űrállomáshoz. 

Még júniusban rekedt a Nemzetközi Űrállomáshoz rögzített űrkapszulában a Boeing Starliner űrhajója fedélzetén érkező két amerikai űrhajós. Az asztronauták visszatérését megakadályozó problémákon jelenleg is a Boeing több mérnöke dolgozik.

A nyolcnaposnak indult küldetés helyett Sunita Williams és Barry Wilmore űrhajósok ez idáig már egy hónapot töltöttek a Nemzetközi Űrállomáshoz rögzített űrkapszulában. 

A The Guardian információi szerint a NASA két űrhajósának augusztus közepéig kell az űrben maradnia, mivel úgy számítják, a mérnökök addig fognak azokon a műszaki problémákon dolgozni, amelyek megakadályozták a júniusi visszatérést. 

A Starliner június 5-én indult az űrbe a floridai Cape Canaveral űrállomásról két korábbi (május 6-i és június 1-jei) sikertelen start után, és június 6-án dokkolt. A NASA–Boeing-misszió már késésben volt, 1,5 milliárd dollárral meghaladták a költségvetést, valamint már jóval a hivatalos indítás előtt problémák merültek fel, többek között a reakcióvezérlő hajtóművekkel és héliumszivárgással. A tesztmisszió a tervek szerint körülbelül egy hétig tartott volna.

Az űrhajósok nem aggódnak

A NASA és a Boeing illetékesei kitartanak amellett, hogy az űrhajósok nem rekedtek az űrben, és a technikai nehézségek nem veszélyeztetik a küldetést. A Boeing szóvivője azt közölte, hogy a héliumszivárgás és a legtöbb hajtóműprobléma megoldódott, és nem jelent gondot a visszatérő küldetés szempontjából, ha vészhelyzet állna elő, vissza tudnának érkezni a Földre, de a legénység ellátása is megfelelő és folyamatos. 

A mérnököknek így van elég idejük arra, hogy a NASA új-mexikói White Sands-i tesztlétesítményében elvégezzék a replika hajtóművek földi tűzvizsgálatát, valamint lezárják a héliumszivárgással kapcsolatos problémákat. 

Bár a Boeing űrtevékenysége elkülönül a repülési szárnyától, a Starlinerrel kapcsolatos folyamatos problémák tovább fokozták a vállalat közelmúltbeli PR-válságát, amelyet két 737 Max utasszállító repülőgép lezuhanása és számos más, biztonsággal kapcsolatos incidens váltott ki. A Starliner célja az lett volna a misszióval, hogy visszaadja a vállalat elveszett hitelét. 

Ha a jelenlegi tesztküldetés sikeresen zárul, a hivatalosan CST-100 (Crew Space Transportation) néven ismert Starliner kapszulák a Nasa kereskedelmi legénységi programjának részeként hat további űrhajós-rotációs repülést fognak végrehajtani a Nemzetközi Űrállomásra. 

A két, űrben rekedt űrhajós azt mondta, élvezik az űrben töltött „extra” időt, és nem aggódnak a technikai problémák miatt, bizalmuk pedig töretlen a munkatársaikkal. 

Rovatok