Más anyag is csikorog, de a fém bizonyos tulajdonságai miatt különösen – olyan eset is létezik, amikor a hang kifejezetten fontos dolgot jelez: a súrlódást.
Az ember különösen érzékeny lehet a fémek éles hangjára, legyen az egy régi ajtó vagy egy kanyarodó villamos. De vajon mitől van ilyen hangja a fémeknek?
Robert Hyers, a műszaki tudományok professzora szerint a fémes hang oka alapvetően ugyanaz a mechanizmus, mint amiért a faparketta nyikorog, vagy amiért az autó kipörgő kereke csikorog: az anyagok szabályos időközönként egymáshoz nyomódnak, majd elcsúsznak egymáson. Ugyanez történik akkor, ha az ujjunkat üveghez nyomva húzzuk.
A fém sikítása puffanások sorozata, ha ezek a puffanások nagyon gyorsan következnek egymás után, akkor magas frekvenciájú sivítássá fokozódik
– magyarázza Hyers professzor.
A tapadás és csúszás sorozata miatt vibrálni kezd az anyag, minél keményebb és sűrűbb, annál erősebb a hang. A fémek hangja emiatt különösen erős.
Hogyan lehet csökkenteni a hang erejét? Az egyik módszer, ha a két anyag találkozásánál fellépő erőket csökkenjük, vagyis tehermentesítjük. A másik, ha kenőanyaggal – mint a WD-40 – segítjük a csúszást.
Van azonban egy olyan eset, amikor nem tanácsos csökkenteni a csikorgást: a vonatok fékezésekor szükség van súrlódásra a nagy tömeg lelassításához. A kenés ilyenkor rosszul jönne, és akár balesethez is vezetne. A vonat, villamos vagy metró csikorgása, ha zavaró is, valójában biztonságot jelent.