Az X, korábbi nevén Twitter népszerűsége ugyan csökkent Elon Musk hatalomátvételét követően, ám egyes témák továbbra is rendkívül nagy közösségeket mozgatnak meg a platformon. Ez ráadásul legtöbbször nem is a sokszor a közösségi oldallal párhuzamba vont politika, a beszédtémát ugyanis a legtöbb alkalommal a sport szolgáltatja. Az X új hirdetési stratégiájával a valós idejű trendek felismerésével eközben igyekszik visszacsábítani a hirdetőket, ám a hirdetési hajlandóság csökkenése és a márkák iránt érzett bizalmatlanság továbbra is kihívás elé állítják a platformot.
A közösségi média felhasználói számára napjainkban már temérdek platform áll rendelkezésre, így mindenki a legjobb belátása és aktuális szimpátiája alapján tudja megválasztani azt, hogy ezek közül melyikeket részesíti előnyben. Az azonban kétségtelen, hogy a piacot továbbra is a Meta Facebookja és a korábban Twitter néven futó X uralják.
Utóbbiról Elon Musk szerepvállalása, Donald Trump híres kirohanásai vagy a 2016-os amerikai választás előtt terjedő álhírek miatt sokan érthető okokból kifolyólag azt gondolják, hogy az oldalon a legnépszerűbb témák között a közéleti hírek és a politika foglal helyet, az X-en azonban tavaly óta már teljesen más trendek uralkodnak.
Az X Elon Musk hatalomátvétele óta vesztett népszerűségéből egyes rétegek körében, különösen a korábban aktív, kisebb közösségeknél, akik egyre inkább más platformokat részesítenek előnyben. Mindezek ellenére az X továbbra is kulcsfontosságú szereplő bizonyos témakörökben, és sok felhasználó számára nélkülözhetetlen a valós idejű események követésében.
Bár úgy tűnik, hogy a politikai hírek uralják az X-et a legtöbb napon, valójában a sportközösségek jelentik a platform valódi erősségét. Számos sportrajongó ugyanis töretlenül az X-hez fordul a legfrissebb hírekért és tartalmakért, miközben élő sportközvetítéseket néznek. Ez a valós idejű kapcsolat a sportvilággal és annak közösségeivel megkülönbözteti a felületet a többi közösségi oldaltól, így kétségkívül az X zászlóshajója a sport.
Persze a politika továbbra is fontos eleme az X-nek, azonban a dobogóra nem sikerült felállnia ezen összevetésben, csupán az ötödik helyen áll a népszerűségi rangsorban, akárcsak a szintén hátra rangsorolt hírek, amelyek még a politikánál is kevesebb interakciót indítottak el – írja a Social Media Today.
A sport, a játékok, a zene és meglepő módon az ételek is több figyelmet kapnak az X beszélgetési aktivitásában, mint Elon Musk politikai megnyilvánulásai, ami különösen érdekes annak fényében, hogy
Musk gyakran kerül a figyelem középpontjába különféle véleményei révén, de mindezek ellenére az X-et még mindig az erős közösségek alakítják, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak a politikai vitákhoz.
A Digiday által közölt adatok szerint így alakult a különböző témakörök népszerűsége az elmúlt évben:
A fent említett adatok egy új prezentációs anyagban szerepelnek, amelyet az X a kiválasztott hirdetési partnerei számára mutatott be. A platform célja a közzétett anyaggal az volt, hogy visszanyerjék az elvesztett hirdetési bevételeket az év utolsó három hónapjában.
Ennek érdekében a vállalat nemrégiben új globális marketingigazgatót nevezett ki, hogy segítse ezt a folyamatot, és a Digiday értesülései szerint az X most arra törekszik, hogy bemutassa értékét a potenciális hirdetői partnereknek, különös hangsúlyt fektetve a valós idejű kapcsolódásokra, amelyek kulcsfontosságúak az élő eseményeknél.
Ennek részeként a vállalat 2023. júliusában bevezette a Trend Genius nevű hirdetési megoldást, egy mesterséges intelligenciát (MI-t) használó rendszert, amely képes felismerni az appban emelkedő népszerűséget mutató témákat. Ez lehetővé teszi a márkák számára, hogy kapcsolódjanak ezekhez a trendekhez, és azokhoz fűződő promócióikat megfelelő időzítéssel emeljék ki, maximalizálva ezzel az elköteleződést. Ez az új hirdetési stratégia arra épít, hogy a márkák valós idejű kapcsolatokat létesítenek a legnépszerűbb beszélgetésekkel, így megerősítve jelenlétüket az X-en.
Az X a Grok nevű AI-chatbotot is népszerűsíti a márkák számára, amely a kampánytervezésben segít. A Grok kulcsszavakat javasol, amelyeket a márkák beépíthetnek egy Trend Genius-kampányba, ezzel biztosítva, hogy a promóciók a megfelelő pillanatban eljussanak a célközönséghez.
Ez az újfajta megközelítés egyfajta „trendjacking”, azaz a trendek meglovaglása, de sokkal célzottabb és fókuszáltabb módon, mint korábban. Ezúttal ugyanis ahelyett, hogy véletlenszerű hashtageket használnának a márkák, hogy népszerű hírfolyamba kerüljenek, a Trend Genius segítségével közvetlenebb és hatékonyabb módon kapcsolódhatnak a releváns témákhoz.
A legnagyobb kérdés azonban az, hogy vajon a hirdetők hajlandók lesznek-e visszatérni az X-re, tekintettel a platform moderálási politikája körüli folyamatos drámára. Elon Musk hatalomátvétele óta az X hirdetési bevételei jelentős mértékben csökkentek. Musk megosztó kijelentései fokozott aggodalmakat váltottak ki a márkák körében a hirdetések biztonságos elhelyezése kapcsán.
Egyes jelentések szerint ugyanis az X valóban hirdetéseket jelenít meg ellentmondásos tartalmak mellett, ami további aggodalmat szül a brandek számára.
Egy nemrégiben a Kantar által végzett felmérés szerint a hirdetők 26 százaléka tervezi, hogy 2025-ben tovább csökkenti költését az X-en, annak ellenére, hogy már most is visszavágták azt. Mindezek fényében az X előtt nagy kihívás áll, hogy újraírja az app körüli narratívát, különösen a hirdetők szemében. Ráadásul
Mivel Elon Musk aktív szerepet szeretne vállalni az amerikai választásokban, ez a helyzet várhatóan az év végéig nem fog jelentősen változni.
Bár az X-nek egyértelműen több bevételre van szüksége, nehéz lesz érdemi javulást elérnie még a Trend Genius megoldással is, azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az X továbbra is egy fontos összekötő elem számos rétegnél, különösen a sport témájú közösségekben.
A fentiek fényében, ha Musk és csapata képes lesz módosítani a moderálási stratégiáját a hirdetők aggodalmainak megfelelően, akkor talán van esély arra, hogy a platform visszanyerje korábbi lendületét. Jelenleg persze nem úgy tűnik, hogy ez a változás hamar bekövetkezne, de még mindig vannak lehetőségek a növekedésre, különösen, ha a sport iránti érdeklődést sikerül kiaknázniuk.
(Borítókép: Elon Musk profilja az X-en 2023. október 16-án. Fotó: Nathan Stirk / Getty Images Hungary)