A koronavírus-járvány lehűtötte a Holdat?

2024. október 3., csütörtök 12:12

A pandémia következményeit vizsgáló indiai tudósok nagyon meglepő anomáliára bukkantak. A Föld kísérője, a Hold a jövőben is fontos referenciapont lesz.

Amikor már világszerte mindenütt megjelent a koronavírus-járvány, és nem volt belátható közelségben a ragály elleni oltóanyag, hogy a sok emberéletet követelő vírus terjedését megelőzzék, az országok egymás után döntöttek a népesség mozgásának korlátozása mellett. 2020 áprilisában ezért a veszélyhelyzetre reagáló helyi intézkedések miatt a Föld lakosságának fele kényszerült otthonában maradni.

Ez civilizációs szintű működési változás volt, aminek szinte azonnal kimutatható hatásai lettek például a szén-dioxid-kibocsátás terén. A világot kizökkentő járvány miatt alkalom adódott egy másik, lassabban kibontakozó csapás, a klímaváltozás megismerésére.

Az indiai Ahmedabadban található fizikai kutatóintézet az angol Királyi Csillagászati Társaság szaklapjában közölt beszámolója szerint a járvány következményei a Földön kívül is kimutathatók.

A kozmikus karantén

A Földet napközben, vagyis a napos oldalán bombázzák a Nap sugarai, ezek egy részét elnyeli, a többségét visszaveri a légkör. A Holdon annyiban különbözik a helyzet, hogy nincs légkör, a Nap sugarai teljes erőből bombázzák a felszínét – kivéve az árnyékos vagy éjszakai részt. A holdi éjszakák során a felszín hőmérséklete leginkább a legközelebbi égitesttől, a Földről érkező sugárzástól függ.

A szakemberek a NASA adatbázisát vizsgálták, amely a Hold felszínén készített hőmérsékleti méréseket gyűjti. A 2017–2023 közötti hőmérsékletek adatsorát vizsgálva különös anomáliára bukkantak: 2020 áprilisában és májusában egyértelmű lehűlést mutattak a műszerek.

A különbség 8-10 kelvin volt. Mivel a jelenség a korábbi napfolttevékenység hatásaival nem mutatott összefüggést, szerintük a magyarázat a Földről érkező sugárzásban keresendő, vagyis abban, hogy a járvány miatti lezárások komolyan átrendezték a bolygó energiaháztartását.

A járvány miatt elrendelt korlátozások nem csak videókonferenciák, a Zoom és a Microsoft Teams, illetve az otthoni kenyérsütés korszaka volt. A közlekedésből származó légszennyezés csökkenésével járt, ami miatt kevesebb energia nyelődött el a légkörben, így kevesebb is távozott a Hold felé.

Kutatásunk során kihasználtuk a Covid–19-ből fakadó ritka és egyedi lehetőséget, amihez hasonló valószínűleg nem nyílik még egyszer

– írták a kutatók.

Már régóta ismert, hogy összefüggés van a Földről érkező sugárzás és a Hold éjszakai oldalának hőmérséklete között. A felfedezés lényegében alátámasztja ezt, és igazolja, hogy a több százezer kilométeres távolság ellenére a jövőben a Hold fontos információforrás lehet a klímaváltozást illetően.

(Futurism, IFL Science)