Index Vakbarát Hírportál

Jól sikerültek az új nukleáris rakéta NASA-tesztjei

2025. január 26., vasárnap 11:35

A hagyományos rakéták örökké jók lesznek, de kell valami, amivel még gyorsabban tudunk utazni. A régóta keresett nukleáris meghajtással nemrég értek el komoly áttörést.

Sikeresen tesztelte új nukleáris meghajtását a General Atomics Electromagnetic Systems – rendszerüknek komoly esélye van rá, hogy egy nap leválthatja a konvencionális rakétameghajtást az űrutazásoknál.

A kémiai reakción alapuló jelenlegi rakétákkal az emberiség nagyon komoly dolgokat ért el, eljutott velük a Holdra, és teleszórta űrszondákkal a Naprendszert. Ez a technika valójában már 1942-ben, a Harmadik Birodalom V–2 rakétáival elérte lehetőségei elméleti határait, azóta a fejlődés a hatékonyság fokozatos növeléséről és egyre nagyobb rakéták építéséről szól.

A későbbi fejlemények, a napvitorla és az ionhajtómű elenyésző tolóerőt biztosítanak. A kémiai rakétákat ezért sem érdemes lesajnálni: még mindig ezek tudják azt, amire szükségünk van. A szakemberek az azonnal mozgósítható, nagy tolóerőt keresik, és a nukleáris üzemanyag kiemelkedő energiasűrűségével komoly lehetőségeket tartogat ezen a téren.

A kémiai rakétákat kiváltó nukleáris hajtóművekre sok megoldás létezik, ilyeneket az Egyesült Államok és a Szovjetunió is fejlesztett, majd a hidegháború végével lekerültek a napirendről, vagy legalábbis takaréklángon folytatódtak. Hasadóanyaggal dolgozni körülményes és nagyon költséges dolog – a fejlesztés tempója ehhez igazodik.

Oroszországban az ezredfordulótól nukleáris elektromos meghajtás (NEP) fejlesztésén dolgoztak. Az Egyesült Államokban a NASA vitte tovább az ötvenes évek közepétől összegyűlt műszaki tapasztalatokat. A XXI. században az amerikai hadügy fejlesztési programjával, a DARPA-val összefogva igyekeznek 2027-ig egy működő meghajtórendszert találni. A fő jelöltek itt a nukleáris elektromos és a nukleáris termikus meghajtás (NTP).

Az NTP fejlesztésére három cégnek ítélt támogatást még 2021-ben – ezek között volt a General Atomics, amely most számolt be sikeres tesztelésről.

A General Atomics 1955 óta működő amerikai fegyvergyár, amely még Freeman Dyson és Teller Ede közreműködésével jött létre. Legismertebb termékeik az iraki és afganisztáni hadszintereken is bevetett Predator és Reaper drónok.

Hidrogénnel főznek

A nukleáris termikus meghajtás lényege, hogy folyékony hidrogént pumpálnak az aktív reaktormagba, ahol az a nukleáris üzemanyagban végbemenő maghasadás során keletkező hő hatásra felforrósodik, gázzá alakul, és a fúvókán át távozik.

A General Atomics a megfelelő nukleáris üzemanyag előállításán dolgozott, és ezt tesztelte a NASA Marshall űrközpontjában. A teszteken az uránt 2327 Celsius-fokos hőmérsékletre izzították.

Az üzemanyagnak ellen kell állnia a szélsőségesen magas hőmérsékleteknek és a forró hidrogénnek, ami egy űrben használt NTP-reaktor működésével jár

– mondta Scott Forney, a General Atomics elnöke, aki hangsúlyozta, hogy a teszteken már az űrbeli működés aspektusait is vizsgálták, és nagyon örülnek a pozitív eredményeknek.

Az eredmény kulcsa a reaktormag, amely kerámiaszerkezetbe applikált alacsony dúsítású uránból készült. 

A probléma, hogy az űrhajósok utazás közben nagy dózist kapnak a kozmikus sugárzásból, egészségügyi szempontból ezért leginkább semennyi időt sem érdemes az űrben tölteni. Az utazás a Marsra jelenlegi technikával évekig tart, azonban a nukleáris meghajtás ezt 45 napra csökkentheti. Ha sikerül, ez lehet a legnagyobb előrelépés a marsutazás technikai részleteinek kirakójában.

Különösen biztató, hogy az NTP-reaktor a teszteken nem hidrogénes üzemmódban 2700 fok felett is kiválóan működött, és kétszer-háromszor hatékonyabbnak mutatkozott, mint a konvencionális rakétameghajtás.

(IFL Science, New Atlas)

Rovatok