Egy háromdimenziós szkennelésnek köszönhetően újabb információk derültek ki a Titanic elsüllyedésével kapcsolatban. A másolat alapján készített szimulációk megerősítik a hajó utolsó óráiról szóló szemtanúk beszámolóit. Arra is fény derült, hogy milyen sérülést okozott a jéghegy, melynek következtében megtörtént a katasztrófa.
Az Atlanti-óceánban 3800 méter mélyen fekvő Titanic 3D-s modelljéhez több mint 700 ezer fényképet készítettek víz alatti robotok segítségével – írja a BBC.
Olyan ez, mint egy bűnügyi helyszín: látnunk kell a bizonyítékokat, annak összefüggésében, hogy hol vannak. És a roncs teljes területének átfogó áttekintése kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, mi történt itt
– mondta Parks Stephenson, egy Titanic-elemző.
A felvételek szerint a jéghegy több ablaknyílást is összetört, ami egybevág azzal, hogy az ott tartózkodó utasok jelentése szerint több kabinba is jég került.
A szakértők a Titanic egyik kazánházát tanulmányozva egy másik szemtanú beszámolóját is megerősítették, aki szerint a lámpákat az utolsó pillanatokig égve tartották az ott dolgozó munkások. A tatfedélzeten fekve pedig egy nyitott helyzetben lévő szelepet is felfedeztek, ami arra utal, hogy a gőz még mindig áramlott az áramfejlesztő rendszerbe.
Ez a Joseph Bell vezette mérnökcsapatnak volt köszönhető, akik hátramaradtak, hogy szenet lapátoljanak a kemencékbe, hogy a világítást fenntartsák. Mindannyian meghaltak a katasztrófában, de hősies cselekedeteik sokak életét megmentették, mert így nem a tejes sötétségben, hanem fényben tudták leengedni a mentőcsónakokat – mondta Parks Stephenson.
A Titanic tervrajzaiból készített részletes szerkezeti modell, valamint a hajó sebességére, irányára és helyzetére vonatkozó információk alapján megállapíthatóak az ütközéskor keletkezett károk.
„Fejlett numerikus algoritmusokat, számítógépes modellezést és szuperszámítógépes lehetőségeket használtunk a Titanic elsüllyedésének rekonstruálásához” – mondta Jeom-Kee Paik professzor, a University College London munkatársa, a kutatás vezetője.
A Titanic elvileg elsüllyeszthetetlen volt, és úgy tervezték, hogy még akkor is a felszínen maradjon, ha négy vízzáró rekesze megtelik vízzel. A szimuláció szerint azonban a jéghegy okozta sérülések hat rekeszben okoztak sérülést.
A Titanic elsüllyedése apró, körülbelül egy A4-es méretű papírdarabnyi méretű sérüléseken múlt. A probléma azonban az, hogy ezek az apró lyukak a hajó oldalán, hosszában húzódnak, így a víz lassan, de biztosan beáramlott az összes lyukba, a rekeszeket elöntötte a víz, és a Titanic elsüllyedt – mondta Simon Benson, a Newcastle-i Egyetem tengerészeti építészetének docense.