Index Vakbarát Hírportál

A fél világot megvezették, így manipulálnak minket a közösségi oldalak

2025. április 12., szombat 09:34

Vajon milyen célt szolgálnak a videóknál látható megtekintések a közösségi médiában, és ha nem ezek után fizetik az alkotókat, akkor mi a valóban fontos érték az interneten?

Napjaink közösségi médiájában a népszerűséget és sikert jelző értéknek látjuk a megtekintések számát, annak azonban több okból semmi köze sincs a valósághoz. Egy Facebook-lájk más, mint a YouTube-lájk, ahogy a TikTok-szívecske is különbözik a YouTube-feliratkozástól. A dolog bonyolult, de van benne rendszer. A megtekintés nem univerzális dolog, nem szabványos és nem definiált. Az adott platform értelmezésétől függ, hogy mit nevez annak. Nyilvánvalóan azt, ami a céljaiknak megfelelő, szép, nagy számokat produkál.

Napjaink legnépszerűbb rövid videós platformjai, a TikTok, az Instagram Reels és a YouTube Shorts egyaránt megtekintésnek veszik, amikor egy videó elindul. Ez azért abszurd, mert ezek a felületek úgy működnek, hogy az ember gördítve a következő tartalomra lép, és ott mindig egy másik videót talál, akár meg akarta nézni, akár nem. Azonban a rendszer akkor is megtekintést generál, ha azonnal tovább gördít. A megtekintés magyarul egy olyan szám, amit a platform szeretne, az algoritmus generálja, és nincs köze ahhoz, hogy a bejegyzést hány ember nézte meg a valóságban. 

A megtekintések valós száma alacsonyabb, de azért fontos, hogy magas legyen, hogy az alkotók ne veszítsék el a munkakedvüket, és ne nézzenek más felületek után.

Másrészt a reklámozóknak is azt kell érezniük, hogy jól mennek az üzeneteiket hordozó tartalmak. Azt, hogy ez milyen fontos, a Facebook esete illusztrálja: a közösségi oldal még 2018-ban kapott a nyakába egy társas pert, amiért agresszívan felfelé torzította a videói megtekintését. Nagyon szerettek volna a YouTube-bal versenyképesnek mutatkozni, ezért, mint kiderült, a valós érték másfélszeresétől kilencszereséig terjedő számot tüntettek fel.

Pörög a számláló

A trükk egyszerűsége már más kaliberű csatornákat is megihletett. A Netflix korábban például 70 perc után vette úgy, hogy valaki végignézett egy adott filmet. Ma már két perc után megnézettnek tekintik a filmet, mert ebből már „világos a szándék”. Ez utóbbi annyiból jogos, hogy egy 2022-es felmérés szerint a fárasztó műsorválasztás után a nézők 70 százaléka gyorsan elalszik a filmen – úgyhogy tényleg a szándék a fontos. A streamingszolgáltatók ezen túlmenően nem is szívesen adják ki a tényleges nézettségi adataikat, ezeket maguk a filmkészítők sem ismerhetik meg teljesen.

A YouTube a videó elindítását követő első 30 másodperc lejátszása után számol megtekintést, ami valószínűleg történelmileg lett ilyen korrekt. A Shortsnál már kissé máshogy alakult.

Kifelé a fentebb körülírt kamu számot mutatják, de az alkotót már a felhasználói aktivitás után fizetik.

Az a szám, amit a megtekintéseknél látunk, tehát tisztán manipulációs célt szolgál, és ma már nemcsak MrBeast agyrohasztásai forognak körülötte, hanem a politikai közbeszéd, például az amerikai elnökválasztási kampány is.

A valóban fontos adat, amit nem fognak közzétenni, az, amit a tartalom gyorsaságának neveznek. Ez számmal kifejezve ugyanaz, ami az internet kezdeteitől a virális videókat vírusszerűvé tette, a lájkolás, kommentelés és megosztás, vagyis az, hogy a felhasználói aktivitás által rajzolt lázgörbe zuhan vagy emelkedik.

Rovatok