Izraeli tudósok meggyógyították az agresszív agydaganatot

2021. április 12., hétfő 07:18

Kiderült, hogyan csapja be a glioblastoma az immunrendszert.

A Tel-Avivi Egyetem rákkutató központjának munkatársai sikeresen állították meg a glioblastomát egerekben egy fehérje blokkolásával. Kutatásukat a Nature Communication tudományos folyóirat publikálta.

A glioblastoma az egyik leghalálosabb daganattípus: egy év után 40 százalékos a túlélési aránya, öt év után műtéttel, sugárkezeléssel és kemoterápiával is csak 3 százalék. Az agyi tumorok mintegy fele glioblastoma.

Ronit Satchi-Fainaro professzor szerint új kutatásuk kezelhetővé teszi a betegséget. A szakemberek egy olyan anyagot adtak az egereknek, ami blokkolja a P-szelektin nevű fehérje termelődését – az így kezelt egerek életben maradtak. A laboratóriumi körülmények között vizsgált emberi szövetek szintén jól reagálták a P-szelektin-blokkolóra.

A kutatók azután fedezték fel a P-szelektin fehérje jelentőségét, hogy tanulmányozták, miként írja felül a rák az agyi immunrendszert.

Az agyi immunrendszer részei a mikroglia nevű sejtek, ezeknek a feladata, hogy a kóros elváltozásokat, például a rákot megállítsák. Meg akartuk érteni, mitől veszítik el a képességüket, hogy megállítsák a glioblastomát

– magyarázza Satchi-Fainaro.

Azt találták, hogy a tumor az említett P-szelektin termelésére állítja át a mikrogliákat – a fehérje pedig segíti a daganat növekedését.

A P-szelektin kiválasztásának blokkolásával megakadályoztuk, hogy a tumor elnyomja és saját növekedésére használja az immunrendszert. Ezt sikeresen teszteltük egereken és 3D-modelleken, nagyon biztató eredménnyel

– mondta a professzor, aki hozzátette, hogy nem lesz szükség új gyógyszerek kifejlesztésére, mivel a szükséges fehérjeblokkolók más betegségek gyógyítására léteznek már.

(The Times of Israel)