Üzemanyag lesz a vizeletből

2009. július 10., péntek 10:44

Az ohiói egyetem kutatói felfedezték, hogy az emberi vizelet a jövő értékes üzemanyaga lehet. Egy kedvező adottságú katalizátorral ugyanis olcsón lehet belőle hidrogént nyerni.

Az autók enerigaellátását és a szennyvíz hatékonyabb tisztítását is megoldhatja egy új felfedezés, mondta Jon Edwards, a londoni székhelyű Királyi Kémiai Társaság szóvivője. Edwards ezzel a hozzászólással próbálta bizonyítani egy vizelettel kapcsolatos kutatás komolyságát.

Gyenge kötés

Gerardine Botte kémikus elektrolízissel vette ki a vizeletből a hidrogént. A tudósok azért figyeltek fel a vizeletre, mert a fő alkotóeleme, a karbamid-molekula négy hidrogénatomból áll, és a kötések kevésbé erősek, mint a vízmolekulában. A hidrogént általában vízből próbálják kivonni.

A másik döntő tényező az olcsó katalizátor volt: az elektrolízishez egy új, nikkelalapú elektródával csupán 0,37 Volt feszültségre van szükség. A víz elektrolíziséhez 1,23 Volt szükséges.

Az elektrokémiai folyamat alatt a karbamid felszívódik a nikkel-elektróda felszínén. Még ha nem is használnák a rendszert hidrogén előállítására, a szennyvíztisztításban akkor is óriási szolgálatot tehetne. Botte szerint ugyanis a jelenleg használatban lévő rendszerek túl drágák, és igen csekély a hatékonyságuk. "Nem kell feltalálnunk a spanyolviaszt, hiszen elegendő elektrolitot használnak világszerte a legkülönbözőbb területeken", - mondta a kémikus. Egyedül a vizelet magas sótartalma jelenthet gondot az eljárás során.