Új dinoszauruszfajt találtak Japánban

2009. október 6., kedd 08:57

Egy eddig ismeretlen növényevő dinoszauruszfaj maradványait fedezték fel Japánban, az Isikava prefektúra területén. A fosszíliák a kora-krétakorból származnak, és egy 130 millió éves kőzetrétegből kerültek elő.

Ez a negyedik dinoszauruszfaj, amelynek maradványait Japánban fedezték fel, egyben a legkorábbi, amely a szigetországban előkerült. A paleontológusok reményei szerint a fosszíliák segítségével többet tudhatnak meg a növényevő dinoszauruszok evolúciójáról. A felfedezésről a Journal of Vertebrate Paleontology című szaklap legutóbbi számában számoltak be.

A dinoszauruszok testhossza 130 centiméter körül lehetett, viszont egészen apró, mindössze 10 centiméter hosszúságú fejjel rendelkeztek. A kutatók feltételezése szerint a madármedencéjűek (ornithischia) rendjének új képviselőjét találták meg, amelyek rövid elülső végtagokkal rendelkeztek, és hátsó lábaikon közlekedtek.

A dinoszaurusz az Albalophosaurus yamaguchiorum tudományos nevet kapta két helyi lakos, a véletlen folytán azonos, Jamagucsi vezetéknevű férfi tiszteletére, akik komoly érdemeket szereztek a térségben rejtőző őskövületek felkutatásában. Az Albalophosaurus yamaguchiorum koponyájának 11 darabkája még 1998-ban kerültek elő. A fosszíliákat a Tokiói Egyetem paleontológusai tanulmányozták, akik az állkapocs alakja és a fogak rágófelülete alapján arra a következtetésre jutottak, hogy ez a dinoszaurusz jelentősen különbözik a már ismert fajoktól.

Az Albalophosaurus yamaguchiorum maradványait a helyi dinoszauruszmúzeumban állították ki, ahol október 25-ig tekinthetők meg. A madármedencéjű dinoszauruszok csőrös, növényevő állatok voltak. Nevük megtévesztő lehet: az anatómiai hasonlóság ellenére a madarak nem tőlük, hanem a másik nagy dinoszauruszcsoporttól, a hüllőmedencéjűektől származnak. A madármedencéjűek növényevők voltak, és gyakran csordákban éltek.