Megfejtik az agykontroll működését

2010. április 2., péntek 17:07

Az elme-test kapcsolat kutatása gyakorlatilag egyidős magával az orvostudománnyal, de a részletek mind a mai napig homályosak. Szinte mindenki találkozott már olyan esetekkel, amikor valamilyen lelki trauma váltott ki testi megbetegedést, a bizonyítottság ellenére azonban a mechanizmus nem teljesen ismert.

Ha egy beteg tünetei rejtélyesek, nehezen magyarázhatóak, az orvosok ma már rutinszerűen kezdik vizsgálni a beteg lelkiállapotát is. A gyakorlat számtalanszor igazolta, hogy a kapcsolat gondolataink és testünk, egészségi állapotunk között nagyon is működik, és az orvosok is evidenciának veszik a létezését, magáról a működéséről viszont szinte semmit nem tudunk.

A legtöbb ilyen úton keletkező betegséget, illetve az azokat kiváltó hatásokat valószínűleg maga az immunrendszer közvetíti. Az erős stressz bizonyítottan csökkenti az immunrendszer sejtjeinek hatékonyságát, a védekezőképességet, laboratóriumi körülmények között és a mindennapi életben egyaránt. Eddig is ismert volt, hogy az agy számos úton képes az immunrendszer működését befolyásolni, a kémiai befolyásolástól a direkt neurális, idegrendszeri beavatkozásig. Ennek egyik legfontosabb eszköze a bolygóideg, latin nevén a nervus vagus, egy olyan ideg, amely az agyunkból kiindulva testünk legtávolabbi részeit is eléri, és egy új, a Nature folyóiratban publikált tanulmány szerint egyik végződése az immunrendszer egyik irányítóközpontjához is csatlakozik.

"Az agyban keletkező jelek a bolygóidegen keresztül elérik a lépet, ahol befolyásolni képesek az immunrendszer működését" - mondta el Kevin Tracey, a tanulmány szerzője, a New York-i Feinstein Orvosi Kutatóintézet munkatársa. Tracey csapatának kutatásai azt mutatták, hogy a bolygóideg elektromos stimulálása csökkenti a testben a gyulladást, amely az immunrendszer nagyfokú aktivitását mutatja és számos betegség velejárója, beleértve például a rákot is. A tudósok szerint lehetnek további direkt kapcsolódási pontok is az idegrendszer és az immunrendszer között.

A kutatási eredményeknek köszönhetően a jövőben az orvosoknak lehetőségük nyílhat arra, hogy a bolygóidegen keresztül befolyásolják, erősítsék az immunrendszer működését, amennyiben erre más módon nem képesek, vagy a hagyományos gyógymódok nem működnek a kezelésnél.