Génjeik miatt kényeztetik el az unokákat

2010. április 29., csütörtök 10:41

A statisztikák szerint a nagyszülők azt az unokájukat részesítik nagyobb figyelemben, akivel több közös a genetikai állományukból.

Korábbi tanulmányok empirikus úton megállapították, hogy az apai nagyanyák jobban hozzájárulnak lányunokájuk egészségéhez, mint a fiúkéhoz. A Kaliforniai Egyetem kutatói most elméleti úton, statisztikai módszerrel jutottak arra a következtetésre, hogy a nagyszülők annak az unokának kedveznek, akivel több közös eleme van DNS-üknek. Tanulmányuk a brit tudományos akadémia lapjában jelent meg.

Egy nő genetikai állományának körülbelül 31 százalékát adja tovább fia lányának, de csak 23 százalékát fia fiának, ami védőhatásra utal azon unoka irányában, akihez nagyobb fokú rokonság, azaz genetikai hasonlóság fűzi.

Urban Friberg és munkatársai egy matematikai modellt hoztak létre, hogy ezt az elméletet teszteljék. Az apa Y kromoszómáját a fiának, X kromoszómáját a lányának adja tovább, ami evolúciós következményekkel jár, amikor versengés van az utódok között.

Ez a bizonyos X kromoszóma az apa édesanyjától származik, ezért a lányunoka DNS-ében több közös van a nagymama DNS-ével, mint a fiúunoka DNS-ében. Az elmélet szerint ez az evolúciós háttere annak, hogy az apai nagymamák előnyben részesítik lányunokájukat.