Iránytű van a vörösbegy szemében

2010. július 9., péntek 16:54

Sok madár érzékeli a Föld mágneses pólusainak irányát, és olyan pontosan navigálnak, mintha egy iránytűt követnének. E képesség nélkül nagy bajban lennének a vándormadarak, például a vörösbegy, amelynek a jobb szemében van a navigációs berendezése.

Kontaktlencsébe épített digitális kijelzővel már kísérleteznek, hogy ugyanúgy lássunk, mint a Terminátor, de a távolabbi jövőben akár a retina módosításával is fejlett képességekhez juthatunk. Csak le kell másolni a vörösbegyek szemében lévő navigációs eszközt.

A vörösbegy retinájában lévő különleges molekulák szó szerint láthatóvá teszik a mágneses pólusokat. Fények, árnyékok és színek mintázataként látják maguk előtt a mágneses mezőt. A Goethe Egyetemen dolgozó Katrin Stapput kimutatta, hogy a mágneses pólus érzékelője a madár jobb szemében van, és ha megzavarják ennek a szemnek a látását, akkor a madár teljesen eltéved.

Már 1968-ban felfedezték, hogy a madarak valamiképpen érzékelik a mágneses pólusokat. Több évtizednyi kutatómunkával az is kiderült, hogy a madarak bal agyféltekéje és jobb szeme vesz részt a navigációban. A tudósok úgy gondolják, hogy a fényérzékeny sejtek a bennük lévő kriptokróm molekula hatására válnak érzékennyé a mágnesességre.

A mágneses mező egy világos és sötétebb foltokból álló szűrőt rak a látható kép elé, és a foltok helyzete megváltozik, amikor a madár más irányba röpül, vagy elforgatja a fejét. Így válnak láthatóvá az égtájak. Stapput próbára tette a madarakat, és a szemüveggel elhomályosította a látásukat.

A vörösbegyeket ketrecben tartotta, amíg el nem jött a vándorlás ideje, és ekkor egy kémény alakú ketrecbe helyezte át őket, amelyben megfigyelhette, hogy melyik irányba repülnek. Normális esetben a vándorlási útvonaluknak megfelelően észak felé indultak, és ugyanezt tették akkor is, amikor a bal szemüket takarták le. Jobb szemük elhomályosításakor össze-vissza röpködtek a madarak.

A kísérletek kimutatták, hogy a madarak belső iránytűjének működése a fénytől függ, és hogy a madaraknak a jobb szemükkel tisztán kell látniuk, hogy jól tudjanak navigálni. Stapput szerint azért van szükségük a madaraknak a tiszta látásra, hogy el tudják különíteni egymástól a képi és a mágneses információt.

Stapput tanulmánya jó magyarázat a vörösbegyek navigációs képességére, de nem zárja ki az, hogy léteznek más módszerek is. A galambok csőrében például vasat tartalmazó magnetit kristály van, ami pontosíthatja a mágneses mező érzékelését, és sötétben is működik.