A vércukorszínt változásait méri a fülbe ültetett fluoreszkáló gyöngy

2010. október 5., kedd 21:44

A vércukorszint változásait méri az egerek fülébe, a bőr alá ültetett apró fluoreszkáló gyöngy - a japán kutatók által kifejlesztett miniatűr eszköz a tudósok reményei szerint idővel a humán gyógyászatban kiválthatja az invazív mérési technikákat. A Tokiói Egyetem kutatói, akik az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) legújabb számában publikálták az eszközről szóló tanulmányukat, kiemelik: a gyöngy kisebb, mint az injekciós tű belső átmérője. Ennek köszönhetően az eszköz kis beavatkozással beültethető, s gyorsan reagál a vércukorszint ingadozásaira.

Az eljárás csupán minimálisan invazív, erről tanúskodik, hogy a kutatók nem észleltek magatartásbeli változásokat az egereknél, miután a fülükbe beültették az eszközt. A kísérletek során a tudósok azt tapasztalták, hogy a gyöngy jelzései tükrözték a vércukorszint ingadozásait, amelyeket párhuzamosan vérvétellel ellenőriztek. "Mivel a fluoreszkáló gyöngynek nincs szüksége energiaforrásra, a minimálisan invazív eljárás alkalmazható lenne glükózérzékelőként olyan betegeknél, akiknek folyamatosan kell mérni a vércukorszintjét" - hangsúlyozták a kutatók.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint bolygónkon több mint 220 millió ember szenved cukorbajban. E betegségben 2005-ben 1,1 millió ember hunyt el, s 2030-ra a diabéteszes halálozás megduplázódhat. A diabéteszes betegek jelenleg akár naponta több alkalommal is kénytelenek vérvétellel ellenőrizni vércukorszintjüket.